Pervitin...
Natalie
Dobry vecer...Nevim kam se obratit o radu tak to zkousim tady....pred cca 3mi lety jsem byla tezce zavisla na pervitinu (injekcne), bylo to silene obdobi meho zivota...dostala jsem se z toho sama bez leceni za pomoci me maminky...nebyla jsem u psychologa ani v zadne lecebne...vse sama nebo s maminkou...myslim ze jsem se z toho dostala velmi pekne :) jen jedna vec mi zustala ...hledala jsrm v chorobach co by to mohlo byt za poruchu a nenasla nebo ji aspon nemuzu k nicemu porovnat....mam stavy kdy ai nepripadam jako ja ,a to jsem mela presne na pervitinu ,myslela jsem ze to odezni casem jak budu cistejsi a cistejsi ,ale mam to porad ..vidim v sobe chovani druhych.lidi a v hlave mi bezi myslenka ,jsem to ja? Kdo jsem? Mam problemi i pouzivat po nekom nake veci typu ovladac od televize ci skrin nekde na dovolene ,protoze si myslim ze v te chvili uz to nejsem ja ale cizi osoba ktera tam byla predemnou...vim je to hloupost ,ale bohuzel mam to tak po cele 3 roky co jsem cista ,vim ze k drogam se nikdy nevratim byl to omyl meho zivota a rada bych se zbavila i techto myslenek? Mohl by mi nekdo prosim poradit co by to mohla byt za porucha ,zda to vubec je porucha ? A zda ma nekdo podobne zkusenosti? Doufam ze nevadi muj dotaz ,ddekuji N

Odpověděl: Jakub Chudomel
Dobrý den N.,
díky za dotaz.
Předně gratuluji k abstinenci a k pevnému rozhodnutí se ke drogám již nevrátit. Dobrá práce.
K vašemu dotazu - těžko se přesně vyjádřit na základě stručného popisu. Rozhodně vám doporučuji navštívit psychiatra a s ním zmíněné problémy probrat.
Mohlo by jít o depersonalizační a derealizační syndrom.
Derealizace se obvykle řadí pod neurotické poruchy (dle MKN-10) nebo disociativní poruchy (dle DSM-IV). Samotná derealizace je fenomén poměrně vzácný. Daleko častěji tyto stavy nasedají jako druhotné na jiné psychické poruchy, typicky panickou poruchu, obsedantně-kompulzivní poruchu, depresi, poruchy osobnosti i epilepsii. Začátek derealizace může být zcela náhlý, například při panické atace nebo při užití drog (hlavně halucinogenů či marihuany) nebo se může rozvíjet po dlouhá léta, kdy už ale vzhledem k délce trvání mluvíme o depersonalizačním a derealizačním syndromu jako samostatném onemocnění.
Léčba výskytu dlouhodobých depersonalizačních a derealizačních stavů je možná. Z psychofarmak se používají antidepresiva ze skupiny SSRI a benzodiazepiny. Z psychoterapeutických směrů se pak uplatňuje především dynamická psychoterapie či kognitivně behaviorální terapie. Předpokládá se, že derealizace a depersonalizace jsou velmi účinné obranné mechanismy, které udržují psychickou stabilitu před náporem silného ohrožení.
Ale neberte moji interpretaci vašeho stavu za definitivní a prosím, zajděte za psychiatrem.
Hodně zdaru jakub Chudomel