Kanabisová psychóza?
Vandrak32
Dobrý den, už jsou to 3 týdny co prožívám určitý divný stav. Už v dřívější době jsem užíval marihuanu asi 4x, ale teď kamarád přivezl když jsme byli na horách \\\"novej model v hydru\\\". Začal to tím že jsem si dal v intervalu dvou dní velice silný skunk. Na kluky to tak nepůsobilo, protože hulí častěji než já, ale na mě to zapůsobilo opravdu hrozně. Měl jsem vyloženě badtrip. Poté nastoupili takové divné účinky. První týden jsem měl těžkou deperzonalizaci/derealizaci, s tím provázanou úzkost a depresi. Nemohl jsem spát, budil jsem se uprostřed noci s neskutečně živými sny, jako že např mi někdo umřel apod. Navštívil jsem psychologa a ten mi řekl, že prý je to vedlejší účinek THC na lidi se slabší psychikou a že prý to odezní, ale nesmím na to myslet. Opravdu některé příznaky mi odezněly (např. předtím jsem opravdu brečel každý den teď už na mě ty úzkosti nejdou), a derealizaci pořád mám ale lehkou (už si nemyslím že svět je jen sen a že neexistuje ale vidím jakoby \\\"jinak\\\")
Proto mám otázku, myslíte že by to mohla být kanabisová psychóza nebo toxická psychóza způsobená marihuanou? Náhled na nemoc mám. Halucinace/bludy jsem mohl mít 24 hodin po intoxikaci a už je nemám. Ani paranoiu nemám. Děkuji předem za brzkou odpověď.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás.
Omlouvám se za prodlevu v odpovědi. Popisujete svůj zážitek s marihuanou a stavy, které po jejím užití následovaly. "Model" s vysokým obsahem THC, který jste si dal v průběhu dvou dní na horách, mohl spustit takovouto reakci. Nedokážu takto přes internet na 100% říct, zda se jednalo o toxickou psychózu způsobenou marihuanou, nicméně příznaky by tomu napovídaly. Chápu, že to muselo být velmi nepříjemné a že Vás to dost zneklidnilo.
Pozitivní je, že jste vyhledal odbornou pomoc (navštívil jste psychologa) a také, že ty symptomy pomalu ustupují.
Obyčejně se tyto stavy cca do měsíce od posledního užití spontánně upraví. Pokud by to přetrvávalo i nadále, mohla bych Vám doporučit někoho z kolegů psychiatrů, na které byste se mohl obrátit (musel byste mi tedy napsat odkud jste, abych mohla zvolit někoho z Vašeho regionu).
Doporučuji se marihuaně do budoucna vyhnout úplně - tyto stavy mají tendenci se při dalším užití opakovat, pokud už se Vám to nyní jednou přihodilo, je pravděpodobné, že při případné další konzumaci konopí se Vám to přihodí znovu. Taky by bylo dobré se vyhnout i dalším psychotropním látkám (zejména těm, co mají halucinogenní nebo stimulační účinky - LSD, houbičky, MDMA, pervitin... i dalším rostlinným nebo syntetickým látkám s podobným účinkem).
Taky by bylo asi vhodné se do té doby, dokud se nebudete po psychické stránce cítit zase dobře, vynechat i alkohol. Umožníte tím své psychice snadnější regeneraci.
Přeji hodně štěstí a pokud by se to nelepšilo, tak se určitě znovu ozvěte a vymyslíme, co dál.
Bára Orlíková