subutex
tara
dobrý den, na radu terapeuta mého přítele závislého na pervitinu jsem několikrát podala kousek tablety subutexu, poprvé jsem si vzala asi 1/10 a jemu dala asi 2/5. Oběma nám bylo tak zle, že jsem musela zastavit na nejbližším parkovišti a dvě hodiny nebyla schopna řídit. Další dávky byly kousíčky 1-2mm3, přesto je mu vždycky zle, bolí ho hlava, zrudne a v obličeji a na čele se mu objeví červená vyrážka. Na pervitinu je asi rok a půl, píchal si. Míval vředy v obličeji a na celém tělě. Subutex je prý uvolňovač a lék na bolest ?

Odpověděl: Amrit Sen
Taro, zdravím Vás,
díky za důvěru, dobře, že píšete. Zatím jsem nepotkal žádného terapeuta, který by uživateli pervitinu, ať už závislému, či ne, doporučil užívat, nebo užít Subutex, a nejspíš ani nepotkám. Jde o holý a velmi nebezpečný nesmysl, jak z etického, tak praktického hlediska. Jestli se tak skutečně stalo, a o tom pochybuji, jde o zásadní profesní pochybení, za hranou zákona.
Subutex, po splnění všech podmínek, může doporučit a předepsat pouze lékař, nejlépe psychiatr, adiktolog, člověku závislému na opioidech, proto, aby nebyl, kromě jiného, nucen shánět drogy nelegálním způsobem, a neplatil závratné částky, získané trestnou činností. Subutex má tu vlastnost, že člověka zbaví fyzických abstinenčních příznaků, a zárověň, oproti "klasickým" opioidovým drogám, má minimální euforický potenciál. Na druhou stranu, odvykání a fyzické abstinenční příznaky na Subutex, trvají ještě déle, než například na heroin. Subutex se tedy nikdy nepředepisuje ani na bolest, ani na uvolnění, na ty existuje řada "šikovnějších" a bezpečnějších, zároveň účinnějších léků.
Závislost Vašeho přítele nevyřešíte, i kdybyste se na hlavu stavěla, to může jenom on, jestli zatouží po změně a bude "konat". Ze zkušenosti víme, že se hlídání a "policejní" přístupy, míjí účinkem.
Pomoc v tuto chvíli potřebujete především Vy. Podle všeho, jste převzala vzorce partnerova závislostního chování, ať už máte sama s drogami problém, a užíváte je dobrovolně, či ne. Spoluzávislost je nemoc blízkých, nejčastěji těch, kteří žijí ve společné domácnosti se závislým, a aniž by sami drogy užívali, často trpí více, než jejich partner, uživatel. Žijí život někoho jiného, jen ne ten svůj a z bludného kruhu, do kterého se nevědomky dostali a zakořenili v něm, nedokážou, bez odborné podpory a pomoci, sami vystoupit. Následky spoluzávislosti mohou být podobně kruté, jako dlouhodobé užívání drog.
Podrobnosti, které uvádíte ve skryté poznámce, jsou otřesné. Mám za to, že jste, odpusťte, už dávno ztratila pojem o tom, kam až se necháte zatlačit, a co všechno ještě budete ochotná tolerovat a sdílet.
Proto Vám doporučuji, abyste si o situaci co nejdříve, osobně promluvila a konzultovala ji s odborníkem, který pracuje s blízkými uživatelů návykových látek, například pracovníkem adiktologické ambulance, AT poradny, kontaktního centra, nebo podobné služby.
Tyto služby jsou bezplatné a mohou být poskytovány i anonymně. Může jít o zcela nezávaznou konzultaci, nikdo Vás nebude k ničemu přemlouvat, natož do čehokoli nutit. Uleví se Vám, budete pevnější v kramflecích, získáte pochopení a podporu, případná další zakázka bude jen, a pouze, na Vás...
Dostala jste se do pasti. Kdo nedokáže pomoci sobě, nemůže zpravidla pomoci ani dalším. Jednejte, než se necháte zničit.
Telefonicky kontaktujte zařízení, nebo službu v dosahu a domluvte si termín schůzky. Při osobním pohovoru, po podrobnějším seznámení se situací, Vám zkušený odborník doporučí konkrétní kroky, jak ji řešit. Co můžete udělat pro sebe, a zda je možné, podpořit motivaci přítele k pozitivním změnám a případné léčbě, bez které se, má li dojít k obratu šťastnějším směrem, nejspíš neobejde. Zároveň Vás upozorní na chyby, kterých byste se měla vyvarovat. Je možné, že situace došla tak daleko, že nejúčinnější pomocí bude nepomáhat, odpojit se. Pro oba.
Když napíšete, ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, rádi Vám kontakty na odborníky v dosahu, obratem pošleme. Citlivější údaje, můžete, jako nyní, uvést ve skryté poznámce. Dotaz, ani odpověď, bude li to Vaším přáním, nemusíme zveřejnit, pošleme kód, po jehož vložení do patřičného místa úvodní stránky naší poradny, je budete moci číst pouze Vy.
Jak kontakty, podle oblasti a typu služby, můžete vyhledat sama, se dozvíte na stránkách naší poradny, v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
S kontaktováním odborné podpory neotálejte, ublížila byste si.
Budeme rádi, když dáte vědět, jak Vám je, jak si stojíte, jak se situace vyvíjí. Také, jestli Vám byla naše odpověď užitečná.
Přeji hodně štěstí, Amrit Sen.