pomoc pri znovuuzivani
Hana
Dobry den, muj partner uzival pervitin nitrozilne po dobu min 5 let. Nekolikrat byl v komunitach na leceni, nepomohlo to na dlouho. Pote opustil CR a po dobu 3 let byl cisty. Tedy nejake jednorazove ulety s jinymi typy drog probehly ale to ustal. Minuly tyden ale nastala situce ze uz toho na nej bylo hodne a nezvladl to, skoncilo to tydenni jizdou s pervitinem. Rekl mi o tom chce prestat, zatim je to 2 dny co nebere, moc se snazi a ja bych mu rada pomohla, ale nevi jak. Prosim o radu co v takove situaci delat. Bydlime mimo CR bez rodiny a tak nejak odkazani sami na sebe, on pracuje v noci ja pres den. Nevim jak velka je nadeje ze to opravdu sam zvladne.dekuji

Odpověděl: Markéta Kordová
Hanko, zdravím Vás.
Díky tomu, že nežijete v ČR je to tedy vážně trochu větší problém a to především pro Vás. Chápu, že obrátit se na pomáhající zařízení v zahraničí může být obtížné. Těžko se o podobných záležitostech hovoří v jazyce rodném, natož pak v nějakém jiném. Ale po pravdě si moc neumím představit, jak to sama chcete zvládnout. Pomáhat závislé osobě je vždy náročný proces samo o sobě, pokud není motivace a ochota spolupracovat na nějakých pozitivních změnách, je to o těžší, někdy neřešitelné a ti nejbližší se pak opravdu mohou dostat až na pokraj svých sil.
Měla byste trvat na využití odborné pomoci, pokud přítel opakovaně potvrdil, že jemu samotnému se to nedaří. Trvat na abstinenci od všeho (včetně THC a alkoholu) především v počáteční fázi. Dále by se neměl stýkat s lidmi, co drogy konzumují, jelikož abstinovat mezi uživateli je skoro nemožné. Zlikvidovat veškeré drogy co doma ještě má (pokud nějaké má) a snažit se věnovat jiným činnostem, co s drogami nesouvisí, naplánovat volný čas tak, aby nebyl moc prostor ,,na nudu", zároveň ale i s dostatkem odpočinku, to znamená úplně se například nezničit sportem. Nějak to rozumně vyvážit. Také si nejsem moc jistá vhodností pracovat v noci, to ke konzumaci přímo vybízí...
Dále by na místě bylo zvážit, pokud se přítel nezačne snažit, zda se nevrátit domů do ČR a tím uchránit sebe. Ale to je samozřejmě na Vás a na Vašem rozhodnutí.
Můžete mrknout na základní informace pro blízké osoby: http://www.drogovaporadna.cz/pro-rodice-a-blizke.html
Napište klidně znovu (lze využít i skrytá poznámka, ta není součástí veřejné části webu). Tato forma komunikace přes internet sice nemůže zcela nahradit práci v osobním kontaktu, ale alespoň než se rozhodnete co a jak dál, nemusíte se vším být úplně tak sama.
Také by nebylo od věci, kdyby se ozval sám přítel.
Tak se držte! Kdyby něco, pište.
S pozdravem, MK