Pervitin v tehotenství
Anonym
Dobrý den, jsem v 17tt a za tu dobu jsem 2x užila pervitin nosem. Poprvé na začátku 4 mesíce a podruhé ze včera na dnešek. Vím, že jsem mimčo ohrozila a tedsi to strašně vyčítám, jestli se mu neco stane. Bojímse zda mu nepřestalo tlouct srdíčko nebo neco. Na kontrolu jdu až 2.ledna a co když jsem to ted vscehno pokazila ? JAké jsou možné následky cojsem mohla mimču zpusobit ?..dekuju..

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás.
Chápu, že máte nyní obavy, co se mohlo po užití pervitinu přihodit. Samozřejmě je obecně známé, že užívání jakýchkoli návykových látek včetně alkoholu a nikotinu, není v těhotenství žádoucí. Ale nejde teď o to, abychom zabředávaly do nějakého moralizování, ale o to, abyste se cítila líp a nemusela proto užívat pervitin, a abyste dopřála sobě i miminku co nejlepší průběh těhotenství.
Vím, že není úplně jednoduché změnit životní styl okamžitě se zjištěním těhotenství a že člověk občas není schopný se rychle situaci přizpůsobit a vzdát se rizikového chování, které původně bylo rizikové jen pro něj... S tím, že jste dvakrát měla pervitin, s tím už nyní těžko něco uděláme. Můžeme ovšem zkusit udělat něco pro to, abyste se tomu do budoucna vyhnula.
Pervitin je látka s poměrně razantním účinkem. Stimulační drogy procházejí rychle placentou. Následkem toho je značně snížen průtok krve placentou, což vede ke špatnému zásobování plodu kyslíkem, zvyšuje se tepová frekvence a krevní tlak. Rizikem je hlavně předčasný porod, případně potrat. Děti mívají menší porodní hmotnost, což je nevýhodné pro jejich další vývoj. Při intenzivním užívání by mohlo dojít i k tomu, že dítě bude po porodu vykazovat zvýšenou dráždivost, plačtivost, poruchy spánku a v dětství se pak u nich častěji objevují potíže jako poruchy pozornosti, hyperaktivita, poruchy učení.
Jednorázové užití by snad nemuselo mít zásadní vliv. I když bych Vás ráda uklidnila, že s velkou pravděpodobností nedošlo k nějakým závažným dopadům, samozřejmě se nemohu vyloučit, že k nějakému poškození došlo. To ovšem takto přes internet nevyřešíme.
Připadá mi teď nejdůležitější, abyste se měla kam obrátit, a mohla si promluvit o tom, co se týká Vaší osobní situace, užívání drog, abyste se cítila jistější. Nevím, kolik je Vám let, jakou máte předchozí zkušenost s drogami, jestli jste je užívala nějak pravidelně a dlouhodobě, jaké je Vaše zázemí (zda máte partnera, rodiče, kteří by Vám mohli být oporou)...
Mohla bych Vám doporučit kontakty na zařízení, kde poskytují poradenské služby těhotným ženám a matkám s dětmi, které řeší podobné potíže s drogami, jako Vy. Jedná se o ambulantní zařízení, kde pracují kolegyně a kolegové, kteří Vás nebudou nijak soudit, ale budou se Vám snažit pomoci vše zvládnout tak, abyste se cítila dobře Vy i miminko.
Pokud jste z Prahy, můžete se obrátit na:
Denní stacionář SANANIM
(ambulantní poradenské a léčebné zařízení + specializovaný program pro těhotné a matky s dětmi)
Janovského 26, 170 00 Praha 7
(nedaleko Veletržního paláce, mezi zastávkami tramvaje Strossmayerovo náměstí a Výstaviště - mapa Otevřít odkaz v novém okně; vchod se zvonkem přímo z ulice)
Telefon: +420 220 803 130, +420 220 800 041
GSM: +420 605 212 175
e-mail: stacionar@sananim.cz
Pokud nejste z Prahy, napište mi, odkud jste a kolik je Vám let, a pokusím se najít nějaké podobné zařízení ve Vašem regionu.
Zatím držím palce a přeji hodně štěstí.
Bára Orlíková