Rada
Trubka
Dobrý den,
chci se zeptat na váš názor. Problém s alkoholem jsem měl již při prvním požití v nedospělém věku, překročil jsem již 40 roku života. Celý život se svou závislostí válčím. Jsem si vědom, že je to problém. Nejsem pravidelný pijan, ale takzvaný kvartální. Nedokážu se několik týdnu, měsícu napít. Vždy mám po konzumaci alkoholu těžkou depku, která odezní po 7 - 14 dnech nepiju nikdy více než jeden den, je jedno jestli jsem měl závadné chování v době konzumace. Problém u mne je, že se tyto stavy opakují, nedokážu se ohlídat v době kdy po době abstinence mám euforické stavy, jsem hyperaktivní na co šáhnu to se mi daří cítím se naprosto skvěle, vše se mi daří, než si dám skleničku.
Odborná pomoc, kterou jsem v minulosti vyhledal mi nikdy nepomohla
trvale abstinovat.
Rodina, práce, vše je naprosto skvělé.
Alkoholický gen v rodině mám.
Je můj problém vůbec řešitelný?
Děkuji za Váš názor.

Odpověděl: Amrit Sen
Zdravím Vás.
Cením si Vaší důvěry, dobře, že píšete. Váš příběh i popisované symptomy, jsou poměrně typické, v rámci Vámi zmiňovaného "kvartálního pijáctví".
Jsme v kontaktu s dlouhou řadou klientů a pacientů, kteří na tom byli velmi podobně, jako Vy, a dnes již dlouhodobě, úspěšně abstinují, žijí šťastný život, ve spokojených vztazích rodinných, přátelských, pracovních, s okolím i k sobě samým. Ne každému se to podařilo "na první dobrou", z prvního kontaktu s odbornou službou. Jejich úspěch je odrazem toho, že se nevzdali, věk nehraje roli. Každý má svůj čas. Ten Váš, je možná, právě teď.
Máte můj respekt za otevřenost a realistický náhled, jak na situaci, tak na sebe. Nebývá tomu, v rámci naší poradny, zdaleka vždy.
Píšete, že se odborná pomoc v minulosti míjela účinkem, ale nic o tom, jak vypadala, jak probíhala, ani na jaký typ služby, nebo odborníka jste se obrátil. Máte možnost vybrat si jiné odborníky, než ty, se kterými jste nebyl spokojen. Pokud se na přechozím neúspěchu podepsal Váš přístup, změňte jej, zkuste to jinak a lépe.
Ptáte se, jestli je Váš problém řešitelný. Bezesporu je, jen vyžaduje dlouhodobější, lépe dlouhodobé, úsilí, poctivé nasazení, a také šikovného odborníka, nebo odborníky. Naději má každý.
Má li situace nabrat šťastnější směr, doporučuji Vám na odborníky nezanevřít, nenechat se svázat a brzdit předchozí zkušeností, neúspěchem, nebo zklamáním, byla by to past.
Potřebujete dlouhodobou terapii, čím intenzivnější, tím lépe.
Buďte otevřený a nechte si poradit, jaký typ a forma terapie, včetně doléčování, bude pro Vás nejvhodnější. Můžete začít tím, že telefonicky kontaktujete pracovníky některého zařízení, které poskytuje služby lidem, kteří mají problém s alkoholem a domluvíte si termín schůzky.
Tyto služby jsou bezplatné, a mohou být poskytovány i anonymně.
Může jít o zcela nezávaznou konzultaci, čím otevřenější dokážete být, tím více získáte. Nikdo se na Vás nebude dívat skrz prsty, nebude k ničemu přemlouvat, natož Vás do čehokoli nutit. Můžete si sjednat průběžnější konzultace, abyste věděl, jak regovat v situacích, které přinesou příští dny, nebo, jak jsem psal, vstoupit do některé z forem terapie, podle Vašich potřeb. Případná zakázka bude jen, a pouze, na Vás.
Při osobním pohovoru, po podrobnějším seznámení se situací, Vám zkušený odborník doporučí konkrétní kroky, které můžete podniknout, aby mohl nastat obrat k lepšímu, a byl udržitelný. Zároveň Vás upozorní na chyby, kterých byste se měl vyvarovat. Získáte podporu, pochopení, pomoc a užitečné informace.
Když napíšete, ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, rádi Vám obratem kontakty na zařízení a služby pošleme. Vše je možné uvést ve skryté poznámce, nebo nemusíme, pokud byste si to přál, dotaz s odpovědí, kvůli ochraně Vašeho soukromí, zveřejňovat. Pošleme kód, po jehož vložení na patřičné místo, se dotaz s odpovědí ukáže pouze Vám.
Informace a kontaky, související s alkoholismem a léčbou, najdete zde:
http://www.alkoholik.cz/zavislost/
http://www.alkohol-alkoholismus.info/
Jak vyhledat kontakty, podle oblasti a typu služby, ze stránek naší poradny, se dozvíte v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
Možná víte o možnosti, navštěvovat, podle vlastních možností a potřeb, mítinky "svépomocného" společenství uzdravujících se Anonymních alkoholiků, kde se už mnoha generacím závislých, po celém světě, daří vykročit z bludného kruhu a dlouhodobě spokojeně abstinovat. Lidé, kteří chodí na mítinky, čerpají inspiraci, podporu a energii, ze síly společenství a dvanactikrokového, velmi praktického, spirituálního programu, ve kterém čas, nehraje zásadní roli:
Kde, a jak, mítinky AA v ČR probíhají, se dozvíte zde:
http://www.anonymnialkoholici.cz/index.html
http://www.anonymnialkoholici.cz/setkani/adresar-skupin.html
http://www.alkohol-alkoholismus.info/lecba/anonymni-alkoholici.html
Budeme rádi, když dáte vědět, jak se Vaše situace vyvíjí, a jestli Vám byla odpověď užitečná.
Seberte všechnu kuráž, neházejte flintu do žita, začněte jednat.
Přeji hodně štěstí, držím palce.
Požehnaný Advent, Amrit Sen.