Snaha pomoct
angee
Dobrý den,
mám dotaz. Mám bratra - 18 let, už asi třetím rokem hulí trávu. I když je to špatné, tak přes trávu jsem se dokázala přenést, sama jsem to zkusila asi 2x loni v létě. Jenže teď jsem se dozvěděla, že si čas od času dá extázi nebo si zašňupe kokain. Rodiče se snaží situaci řešit, ale ne moc úspěšně, protože většinou dojde mezi nimi ke konfliktu a nebo na něj tlačí (např.: hrozí vyhazovem). Mně je 16, strašně mi na bratrovi záleží a nechci ho ztratit tím, že na něj budu nějak naléhat, jako rodiče, ale zároveň to nechci nechat tak, strašně bych mu chtěla pomoct, jen prostě nevím jak. Odešel i ze školy, začal chodit do práce čas od času, ale spíš si vydělává prodejem drog. Takže bych vás chtěla poprosit o radu, jestli je něco, co pro něj můžu udělat, z rodiny jsem mu asi nejblíž ještě s babičkou a prostě mám strašný strach, že když zvolím špatná slova, při komunikaci s ním, tak i já o něm absolutně ztratím přehled.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
Vaše pozice je v téhle situaci hodně těžká. Na jednu stranu víte, že vratr asi nezvolil tu správnou cestu, na druhou stranu si ho nechcete poštvat proti sobě. Bohužel pokud mu budete chtít pomoci, nepůjde to asi jinak než přes nějaké dočasné neshody. Aby se dalo takovému člověku pomoci, musí to on sám chtít. A to se zatím neděje. A aby to chtěl, musí mít drogy pro něj více nevýhod než výhod. A to se asi zatím také neděje.
Největší šanci nějak s bratrem mají jednoznačně Vaši rodiče. Tím, že ho budete krýt nebo s ním budete v koalici proti nim, tím mu nijak nepomůžete. Rodiče asi nemají moc na výběr, než se s bratrem dohadovat a vymezovat se např. proti tomu, že se živí prodejem drog (pokud to tedy vědí) nebo že nic pořádného nedělá.
Pokud máte pocit, že jejich snaha o změnu se moc nedaří, pak uděláte pro všechny nejlépe, když jim řeknete o možnosti zajít se poradit osobně. V zařízení, které poskytuje pomoc rodinám ohroženým drogami (jako je třeba naše pražská Poradna pro rodiče Sananim), si mohou podorbně o celé situaci pohovořit s někým, kdo problému rozumí a zároveň je dostatečně nezávislý, nežije s vámi. Snad by to mohlo rodičm pomoci najít nějakou účinější cestu, jak s bratrem mluvit a chovat se k němu. Vy byste samozřejmě mohla přijít s nimi.
Pokud by pro vás Praha nebyla dostupná a nevěděli byste, kam se obrátit, napište nejbližší město, ráda Vám nějaké kontakty zašlu.