dá se ještě. něco dělat?
kate
Dobrý den jsem try měsíce před porodem a brala sem pervitin nekouřím ani nepiji alkohol jaký dopad bude mít pravděpodobné brání pervitinu na dítě?? A pomůže to že už neberu a jsou try měsíce předemnou než se narodí??dá se ještě něco dělat pro zlepšení stavu dítěte a zmenšit tak dopad na dítě

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás Kate.
Dobře, že jste napsala!
U konzumace stimulačních drog v počátku těhotenství u vývoje embrya platí pravidlo, že v prvním měsíci těhotenství miminko buď přežije, bude v pořádku a poškozené buňky se nahradí. Nebo nepřežije a dojde k samovolnému potratu. Teď to možná vyzní špatně, ale je to takové ,,buď" a ,,nebo"...
Uvádíte, že máte tři měsíce před porodem, tudíž k fatálnímu poškození nedošlo. Stimulační drogy nevyvolávají fyzický návyk (který by pak pociťovalo i nenarozené dítě), tudíž vysazení pervitinu není pro miminko takový šok, jako u uživatelek látek opiátového typu na které fyzický návyk je. Pokud jde u Vás o pervitin, chtělo by to se dalším případným konzumacím zcela vyhnout, jelikož užívání pervitinu v průběhu těhotenství má samozřejmě vliv na nenarozené dítě.
Níže uvádím zdravotní důsledky pro matku a především pro dítě v průběhu těhotenství a po porodu www.drogy-info.cz Otevřít odkaz v novém okně, (z bulletin Zaostřeno na drogy s tématem Návykové látky v těhotenství):
"Stimulancia způsobují periferní vasokonstrikci, tachykardii matky, zvýšenou irritabilitu dělohy. Výrazná vasokonstrikce způsobuje snížení průtoku v děložní tepně, zvýšení vaskulární rezistence, což se projeví jako hypoxémie, hypertenze a tachykardie plodu. Vlivem chronické hypoxie se rodí plod s nízkou porodní hmotností a se známkami nitroděložní růstové retardace. Je prokázáno rovněž vyšší procento předčasných porodů. Při abúzu metamfetaminu je také prokázán vyšší výskyt placentárních změn, které mohou vést k odloučení placenty a syndromu náhlého úmrtí novorozence. Časné důsledky působení drogy na novorozence - novorozenci vystavení účinkům stimulačních drog samotných nebo v kombinaci s jinými drogami vykazovali nižší porodní hmotnost, menší obvod hlavičky, kratší dolní končetiny, vyšší relativní riziko výskytu defektů močové a pohlavní soustavy a nižší skóre v neonatálním hodnocení vývoje ve srovnání s dětmi bez drogové expozice. Děti vystavené účinkům stimulačních drog jeví známky akutního abstinenčního syndromu, pro který je typická menší intenzita a kratší trvání, než můžeme pozorovat po opiátech. Projevuje se přítomností hypertonu, irritabilitou, bleskovými reflexy, křečemi, apnoickými pauzami, průjmy. Mohou se vyskytovat poruchy spánku, třes, abnormální evokované zrakové potenciály a abnormální EEG záznam. Pozdní důsledky působení drogy na novorozence - četné studie zaznamenaly neurobehaviorální a vývojový deficit u dětí vystavených in utero účinkům stimulačních drog. Další zaznamenané známky intrauterinní expozice jsou zvýšené riziko anomálií srdce a vylučovací a pohlavní soustavy, nekrotizující enterokolitidy a krvácení do mozku. Během dětství trvá zvýšené riziko syndromu náhlého úmrtí dítěte."
Doporučuji (pokud možno co nejdříve) zkontaktovat některé z níže uvedených zařízení:
Centrum komplexní péče o dítě a rodinu SANANIM
Kontaktní osoba: PHDr. Ilona Preslová
Telefon:  220 80 31 30, 702 036 237
Email:  pece.dite@sananim.cz
Denní stacionář SANANIM
Janovského 26
Praha 7
(nedaleko Veletržního paláce, mezi zastávkami tramvaje Strossmayerovo náměstí a Výstaviště - mapa Otevřít odkaz v novém okně; vchod se zvonkem přímo z ulice)
Telefon:    220 803 130, 220 800 041, 605 212 175
Email:  stacionar@sananim.cz
Více o zařízení zde: http://www.sananim.cz/denni-stacionar-(dst).html
Zde konkrétně informace pro matky: http://www.sananim.cz/denni-stacionar-(dst)/informace-pro-matky.html
Dále vkládám odkaz s informacemi o terapeutické komunitě, která se přímo specializuje na léčbu matek/uživatelek. Zde probíhá léčba drogové závislosti a matka má své dítě po celou dobu u sebe, nejsou tedy separovány. Pokud byste měla zájem o pobyt v této komunitě, ve výše zmíněných zařízeních (Centrum pro dítě rodinu a Denní stacionář) by Vám kolegové pomohli vše zprostředkovat a zařídit.
Více informací o tomto léčebném zařízení, kde se matky léčí společně se svými dětmi zde:
http://www.sananim.cz/terapeuticka-komunita-karlov-(tkk)/lecba-matek-s-detmi.html
O podmínkách příjmu do zařízení se dočtete zde:
http://www.sananim.cz/terapeuticka-komunita-karlov-(tkk)/lecba-matek-s-detmi/prijem-klientek.html
Pečlivě si prostudujte veškeré informace, pokud by Vám něco nebylo jasné nebo měla doplňující dotazy, nebojte se znovu napsat. Pokud mohu doporučit, s řešením situace bych dlouho neotálela.
Jak Centrum pro dítě a rodinu, Denní stacionář, tak terapeutická komunita Karlov - jsou součástí stejné organizace SANANIM stejně jako tato webová poradna, kam jste napsala. Tato zařízení tady nejsou proto, aby matky/uživatelky nějak kompromitovala. Naopak, jsou tu zde, aby jim (potažmo jejich dětem) pomáhala. Nebojte se s kolegy spojit.
Držím palce a budu moc ráda, když dáte vědět, jak to s Vámi dál vypadá a jak se Vám a miminku daří. Mějte se hezky a buďte na sebe opatrná.
S pozdravem MK