...
lelee
Ahoj. Zajímá mě, jestli člověk může umřít po požití extáze (i přes dodržování pitnýho režimu, odpočinku ...) v případě, že koule neobsahuje PMA a podobný sračky. Kolik tabletek je norma? Nebo se zvětšuje odolnost organismu úměrně počtu sežraných éček v životě? Je pravda, že E přestanou časem každýmu dávat a většina začne šňupat peří? A ještě něco :-). Má při užití xtc vliv na prožitek taky vsugerovávání? Jako že když někdo spolkne kouli a bojí se toho, co přijde, dostane při nájezdu stíhu a je v prdeli. Díky.

Odpověděl:
Člověk může umřít i po požití samotné extáze, která obsahuje pouze MDMA. Nejedná se sice o častou situaci, nicméně takové případy jsou. Obzvláště v prostorech klubů na parties. Důvodem je nejčastěji přehřátí organismu - kterému se člověk stejně tak nemusí vyhnout i když dost pije a využívá patřičných vymožeností klubů jako je chill-out. Většinou se tomu stane v důsledku rozvinutí serotoninového syndromu (stačí ho jen spustit), teplota pak už stoupá a drží se velmi vysoko nekontrolovatelně. To je spouštěčem těch nejzávažnějších komplikací jako je diseminovaná intravaskulární koagulopatie (DIC) a multiorgánové selhání a pak už jen smrt. Rozvoji serotoninového syndromu mohou přispět některá antidepresiva ze skupiny inhibitorů monoaminooxidázy, pokud jsou kombinovány s MDMA. Stejně tak některá antipsychotika nebo protivirové léky (ritonavir), které zpomalují metabolismus MDMA. Další příčinou úmrtí bývají postižením kardiovaskulárního aparátu - krvácení do mozku, infarkty myokardu, arytmie, hypertenzní krize. Další velmi obávanou komplikací je akutní selhání jater (většinou vyžadující transplantaci, která je ne vždy úspěšná a realizovatelná). Další příčinou může být masivní rhabdomyolýza (příčinou je hypertermie a excesivní fyzická aktivita - tanec) provázená akutním selháním ledvin. No a jsou popsány i případy úmrtí související s tzv. otravou vodou (při masívním pocení "uvědomělý" uživatel pije nadměrné množství vody bez obsahu minerálů - voda z kohoutku), kdy postižený umírá v křečích na edém (otok) mozku s nitrolební hypertenzí. No a v nepslední době jsou to následky nejrůznějších úrazů, nejčastěji v souvislosti s automobilovými nehodami. Běžný uživatel na party zkonzumuje od 1/2 do 3-4 tabletek za večer. Ovšem vše velmi závisí na množství MDMA obsažené v tabletě. O normě bych ale nehovořil, spíše o smutné realitě. Jsou i tací, kteří jich zkonzumují deset a více během jedné party. Odolnost neboli tolerance se samozřejmě vytváří i na MDMA. Znamená to, že uživatel musí užít větší dávku, aby dosáhl stejného účinku. Je zde ovšem tolerance akutní - související s akutním účinkem, tedy vyplavením katecholaminů serotoninu dopaminu a noradrenalinu. Jakmile jsou zásoby již vyčerpány, není co vyplavovat a každá další tabletka funguje méně (např 3 tbl na párty). Toto se celkem úplně upraví během následujících 48 hodin. Druhým je dlouhodobá tolerance, která souvisí s dlouhodobými změnami v mozku. O tom, že by většina uživatelů přecházela z extáze na pervitin nic moc nevím. Naopak se spíš zdá, že velká většina jich v dříve nebo později (s přibývajícím věkem) přestává extázi v takové míře užívat. Ovšem toto je velmi těžké odhadnout, bude třeba ještě řady výzkumů v oblasti epidemiologie užívání syntetických drog, které něco prokážou a něco ne. Celkový psychický stav a momentální psychické rozpoložení na vlastní prožití intoxikace má samozřejmě velký vliv. Jsou i tací, pro něž zkušenost s extází byla velmi nepříjemným prožitkem.