co s ním
katka
odpověď pro Janu Justinovou Děkuji za odpoveď, která mě potěšila víc, než ta předchozí. Na stejnou situaci jsem se ptala u vás asi před půl rokem a nejen na základě této odpovědi jsem pochopila, že můžu počkat až kluk zkolabuje, pak se dá teprve něco dělat, pokud se sám nerozhodne navštívit některou z poraden. Máte pravdu, že můj vztah k E. je v této chvíli skutečně formální, před p=ůl rokem jsem se snažila ho "zachránit", teď po všech jeho lžích, slibech a podvodech chci, aby jeho problémy přestaly být atraktivní pro jeho kamarády, spolužáky. A jak vím, že si něco vzal- ještě mi není třicet, jsem drogovým preventistou, absolvovala jsem několik školení a strávila několik dní ve sdružení Podané ruce. Informací, co dělat v tomto případě jsem sháněla ještě i na jiných místech, přesto konkrétní odpověď neznám. Všecho je příliš obecné, taky vím, co by bylo dobré, co ne. Ale teĎ bych ráda řešila konkrétní situaci. Říct klukovi nedělej to nebo domluvila jsem ti schůzku s příjemnými lidmi, kteři by ti rádi pomohli, . . . je směšné. Takže mi momentálně nezbývá než dělat, že o ničem nevím, což je ještě absurdnější.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, čím víc o situaci píšete, tím mi připadá bohužel bezvýchodnější. Je vidět, že jste v problematice drog opravdu dobře informovaná a zkušená, a že jste zkoušela ledacos. Sama ale píšete, že běžné postupy by v tomto případě vyzněly směšně a bez efektu. Možná by jste se tedy měla alespoň dočasně smířit s myšlenkou, že je to jeho život a sám je za něj zodpovědný (nanejvýš jeho rodiče, ale pokud ani v nich nenajdete oporu, tak vy by jste za něj zodpovědnost přebírat neměla). A asi bych se spíš zaměřila právě na okolí, aby, jak píšete, přestal být pro spolužáky atraktivní a zajímavý. Zkuste s nimi o tom co nejvíc mluvit, poukazovat na špatné stránky drogové závislosti. Ve třídě, kde se chlapec pohybuje by se měl dát velký důraz na drogovou prevenci. Trochu mě zaráží, že pokud chodí do školy málo a to ještě pod vlivem drog, je tam bez problémů trpěn (nebo se aspoň o žádných problémech nezmiňujete). Možná je tak pro něj situace ideální a nemá vlastně důvod na ní něco měnit. A rozhodně bych nedělala, že o ničem nevím. Pokud to vědí všichni, což nejspíš ano, naopak o situaci otevřeně mluvte, třeba se konečně někde něco pohne. Vím, že jsem vám nedala žádnou zázračnou radu, ale ta v tomhle případě, snad víc než jindy, opravdu neexistuje. Pokud by jste měla nějaký konkrétní nápad a chtěla ho zkonzultovat, nebo probrat cokoli podobného, určitě ještě napište. Zatím držím palce a přeji hodně sil.