Potřebuji poradit
Pupík
Zdravím Vás! Mám takový drobný problém.Mám kamarádku,respektive bejvalou holku ? chodili jsme spolu tři měsíce (rozešli jsme se 28.prosince).A nyní k tomu problému.Brala heroin a pervitin.V roce 2000 brala občas cca jednou za dva měsíce.(důvod startu pravděpodobně špatné prostředí a neznalost problému)V roku 2001 do toho spadla a brala pravidelně.Heroin inhalovala.V lednu 2002 se úspěšně podrobila detoxikační léčbě ale odmítla nastoupit na teraupetické komunity.Vratila se zpět a po týdnu se seznámila s partou,která brala pervitiv.Takže s nimi brala pervitin cca od února 2002 do června 2002.Nitrožilně.Přičemž se setkala se svýma bejvalýma kamarádama a začala do to brát i heroin.Cca od března do května.Pro mě neznámím způsobem se z toho dostala.Od pervitinu se dostala takto.Ta parta vykrádala auta a jednoho dne je všechny sebrali.Ona a jeden její kamarád se toho dne nezůčastnili a tak je nezavřeli.A tak v tom pokračovali sami dva.Protože byla bez prostředků ? začala pronajímat svůj byt.Odstěhovala se mimo město.Doprovázel jí ten kamarád.Měla u sebe 10000 Kč za dva pronájmy dopředu.Kamarád jí je ukradl a ona to nahlásila na policajty,ti ho chytli prachy ji vrátili a borce zavřeli.Vrátila se do města,ke kamarádům do města ,které měla z před drogového období.Pravděpodobně přepíjela abstĄáky (můj odhad).Bydlela u jednoho kamaráda kterého díky ní vyhodili z nájmu neboťĄ když byl v nemocnici dělala tam neuvěřitelný bordel s kámošema.Nalepila se na dalšího kamaráda/1/ a ten se do ni zamiloval.A tedĄ do toho vstupuju já.Poznal jsem ji na jedné akci ( v té době jsem slušně chlastal) podnapil jsem se s ní a skončil s ní v lese.Tam vychylovala a brečela.Na čež já jsem jí slíbil,že jestli má nějaké problémy,tak atĄ mi to řekne a já ji pomůžu.Řekla mi,že byla zamilovaná do jednoho Moldavce (zná ukrajinskou i vetnamskou komunitu a má tam kamarády) měla si ho brát, on se před svatbou vrátil do Moldávie a tam ho zastřelili.Řekl jsem ji,že když bude mít problémy,tak ji pomůžu.Nic jsme spolu neměli a když jsem na ni útočil tak tvrdila,že už někoho má ( kamarád/1/).Asi po týdnu skončila v posteli (po nějakém pěkném večírku-úplně opilá) s kamarádem/2/ který pracoval na té ubytovně.Abych to správně vysvětlil ? není ten typ který se vyspí s klukem hned napoprvé.Trvá to tak čtrnáct dnů.Po měsíci jsem do toho vstoupil já.Poněvadž kamarád /2/ je i můj kamarád nechtěl jsem do toho vstupovat,i když jsem ji chtěl.Bohužel jsme opět pili jako duhy a já na ni útočil.Nechal bych ji,ale ona mě přesvědčila,že s kamarádem/2/ nic neměla.Tvrdila ? nějaká pusa proběhla ale jinak nic.A já ji uveřil.Přičemž s ním minimálně dvakrát spala.Pravděpodobně před tím než jsme spolu začali.Prostě lhala.A né jednou.Dali jsme se dohromady.Postupně mi říkala o svých problémech piko,héro,dluhy.Dluhů má celkem za 120 000,-.Vykašlal bych se na ni ale přišlo mi to hloupé když jsem jí slíbil,že jí pomůžu.Slíbil jsem jí,že je za ní zaplatím.Domluvil jsem splátkové kalendáře a začal splácet.Dalo by se říct,že ona o ty dluhy neměla žádný zájem a zrazovala mě od placení.Nebydlel jsem s ní.Bydlím někde jinde a chodím do zaměstnání.Měli jsme takovej alkoholovej vztah.Jednou za čtrnáct dnů jsme se sešli o ožrali jak dobytci.Za tři měsíce jsme spolu spali celkem třikrát.Ona bydlela na ubytovně (jídlo,pití a ubytování zadarmo).Jako kuriozitu bych uvedl,že někdy když jsem spal na ubytovně nespala se mnou na pokoji ale šla na pokoj za kamarádem/2/.A já ji věřil.Ve volném čase (je nezaměstnaná) pila a vodila na ubytovnu své alkoholové kámoše s kterejma tam dělala bordel.V tomto bodě mám pocit,že nedokáže být sama.Je taková impulzivní,divoká a nesvázaná.Několikrát ji kámoši chtěli vyhodit ale vždycky vyměkli.A to věděli o její drogové minulosti.Posledním hřebíkem bylo to,že na ubytovně někdo ukradl video a motorovou pilu.Dostala ultimátum,že se musí do konce měsíce vystěhovat.Jel jsem to tam urovnat ale dopadlo to tak,že jsme se opět ožrali a ona se tam bavila s jinýma borcama.Přičemž mi volala a psala jak je jí pomně smutno.Naštval jsem se a odjel a druhý den jsem ji zavolal,že se s ní rozcházím.Druhý den jsem vyměkl a zavolal jsem ji,že jí dám jěště jednu šanci.AtĄ si do čtrnácti dnů vyřídí pas abychom mohli zajet do vánoční Vidně (chtěl jsem ji udělat radost ? nikdy v zahraničí nebyla).Tvrdila mi,že na tom pracuje a vykašlala se na to.Opět mi lhala.Opět jsem se sní chtěl rozejít ale nešlo to.Rozhodla,že se změní a dokonce týden nepila.Pak jsem měl další rozchodový pokus a zase jsem to nedokázal.Řekli jsme si,že začnem úplně od začátku.Ovšem za tři dny ji začal balit kamarád /3/.Během pěti dní ji sbalil.Přičemž se bránila a o všem mě informovala.Když jsme se definitivně rozcházeli,řekl jsem ji atĄ jde tam kam ji srdce táhne.Na což mi odpověděla,že by chtěla být sama nebo s kamarádem/3/.To jsem ještě netušil,že těmato vztahama si pravděpodobně nahrazuje smah.Do kamaráda/3/ je v současnosti zamilovaná ? to se pozná.On do ni taky.Bohužel to taky není žádný ideál.V minulosti pravděpodobně pervitin a tedĄ to přehuluje trávou a občas kokain.V současnosti kamarádka bydlí s ním (bohužel se vrátila do města) a pravděpodobně s ním začne hulit(což pro ni bude lepší řešení než chlast).Dalším problémem je,že měl holku z kterou chodil pět let.Ta sice odešla ale není jasné jestli se k ní nevrátí.Donutil jsem ji (chci využít té její zamilovanosti) aby se zaregistrovala na pracáku a na VZP.Dávky může pobírat bohužel jen 1600 neboť je vdaná (vzala si nějakého Ukrajince za prachy a ten se zdekoval).V pátek jsem se s ní domluvil na dvě hodiny aby si šla udělat konto v bance.Došla o půl čtvrté,konto jsme nestihli a ke všemu mi řekla,že má něco nutného a kdyby mně volal kamarád/3/ atĄ mu řeknu že jsme v bance.Chodí s ním týden a už mu lže.V pátek jsem s ní domluvenej,že zajdem na soud, sociálku a pracák kvůli tomu rozvodu.Domluvili jsme se,že budeme ve vztahu kamarád ? kamarádka,přičemž já budu její bankéř,právník a psycholog. A ještě poslední postřeh ? je taková maličká,má malý prsa,křivý nohy a veselý úsměv a chlapi s ní šílí až to není hezký.Tak že to člověk nechápe. A nyní dotazy : 1.Jak se k ní mám chovat.Třeba s tím pracákem ? mám na ni těžce tlačit,nebo spíš jemně nebo to nechat na ní. 2:Jak s ní mám komunikovat?Mám ji psát SMS každý den nebo jednou týdně nebo jak.Jde mi o to aby věděla,že se má na koho spolehnout a aby jí to zárovenĄ neoptěžovalo.Jde mi o to,že ve skutečnosti žádný kamarády nemá.Jsou to budĄfetĄáci,kriminálníci,popřípadě když jsou normální tak se s ní chtějí jenom vyspat. 3.Vyhledává takové krátkodobé vztahy kvůli tomu aby si nahradila drogy? 4.Dokáže člověk,který tak dlouho bral drogy sám přestat,popřípadě abstĄáky přechlastat a hnout se někam dál? 5.Je člověk,který jel tak dlouho v tvrdých drogách a snaží se sám přestat a nepostoupil terapeutickou léčbu psychicky a citově vykolejený.Jde mi o to,jestli to její lhaní a nedodržování slibů pramení tady.Zjednodušeně rečeno ? jestli je to svině co všechny zneužívá nebo se v sobě nevyzná a potřebuje pomoc?To je snad nejdůležitější otázka. 6.Může fungovat vztah dvou nedoléčených fetĄáků?Jak dlouho jim to vydrží?Za jak dlouho ta zamilovanost vyprchá ( mimo jiné jim z celého srdce přeju aby jim to vyšlo),respektive za jak dlouho přijdou první problémy(jestli příjdou) abych byl připraven.Odhadem,ze zkušenosti. 7.Jak ji prostě můžu pomoct?

Odpověděl: Bára Orlíková
Tak nějak mám pocit, že toho je příliš na to, aby se vám to podařilo zachránit. Víte, pomoct můžete pouze někomu, kdo o to stojí a spolupracuje. A i v tomto případě může být vaše pomoc je do jisté hranice, vždycky je to na tom dotyčném nebo dotyčné, jak ji využije. Myslím, že byste měl trochu popřemýšlet nad tím, co vás nutí k tomu do toho toli investovat a zda ta investice není předem úplně k ničemu. Splácet za někoho stotisícový dluh, se kterým nemáte nic společného a navíc vás samotná dlužnice od toho zrazuje, snaha o vyřizování cizích věcí po úřadech, ... nějak mám pocit, že to ani sám se sebou nemáte moc jednoduchý, zkuste si ujasnit, co od toho vlastně očekáváte. Mám tak trochu pocit, že si nabíháte a že se vystavujete sám problémům, aniž by to kamarádce nějak pomohlo... může se vám lehce stát, že se namočíte do nějakých průšvihů vzhledem k tomu, v jakých kruzích se vaše přítelkyně pohybuje a taky se dost často stává, že pokud někdo tahá druhého z drog, tak že se do toho namočí sám. Vaše kamrádka to totiž zcela evidentně nemá moc ujasněné, jak to s drogou má a podle toho, co popisujete, to vypadá buď na to, že zase bere nebo na to, že má vážné potíže s alkoholem a to je jedno za osmanáct a druhé bez dvou za dvacet. A k vašim otázkám:
1. Uvědomte si, že je to její problém, nikoli váš. Nemyslím si, že by tomu výrazně pomohlo, když se v tom budete příliš angažovat. Sám vidíte, že jakýkoli nátlak je zbytečný a k ničemu. A přílišná starostlivost taky. Zkuste udržovat trochu odstup a stanovit si hranice, za které nepůjdete. Být vámi bych to nechala zcela na ní.
2. To, že se vaše kamarádka pohybuje ve sféře, kde se pohybuje, nezměníte. Ani jí nevyberete jiné kamarády, pokud sama nebude chtít změnit životní styl a okruh přátel...
3. Člověk, který bral nebo bere drogy, má obvykle potíže se vztahy, a to nejen partnerskými. Je to hodně složitá otázka, ale zjednodušeně - chování vaší kamarádky se může vázat k jejím drogovým zkušenostem, ale spíš to jsou vzorce v rodinných a partnerských vztazích, které vznikly ještě před užíváním drog a taky bývají jedním z mnoha faktorů, které mohou vést k užívání drog.
4. Člověk, který bral tvrdé drogy, může přestat sám. Nicméně je to právě dost často o tom, že vymění drogy za alkohol a to vyjde za čas nastejno. Nebo sice nebere, ale není schopný se sám odpíchnout dál, protože neřeší spoustu dalších věcí, které s tím souvisí, protože se chová stejným způsobem jako na drogách a pohybuje se ve stejné sféře jako předtím. A je dost velké riziko, že mu to pak dlouho nevydrží.
5. Človek, který bral dlouho tvrdé drogy a nepodstoupil jakoukoli terapii, mívá dost často psychické potíže, se kterými si neví rady a se kterými není od věci obrátit se na odborníky. Nikdo z kamarádů mu bohužel psychologa dělat nemůže. Myslím, že to je zrovna případ vaší kamarádky, které by nějaká taková pomoc byla asi k užitku, pokud by o ni měla zájem.
6. Vztah dvou lidí, kteří dřív brali, zpravidla nevydží, zvlášť pokud jsou oba nebo i jeden z nich takhle nestabilní. To, jak dlouho to vydrží a kdy přijdou první problémy, to se dá těžko odhadnout, ale podle toho všeho, co píšete, tak bych řekla, že brzy. Nicméně, lépe je se do toho nenechat zatahovat, tím se akorát celý kolotoč nejasností ve vztahu vás a vaší kamarádky jen rozjede nanovo.
7. Neangažujte se v tom tolik. Nepodporujte kamarádku v pití. Dejte jí najevo, že by měla něco udělat se svými problémy, ale v žádném případě to nedělejte za ní. Doporučte jí obrátit se na odbornou pomoc (kromě jiného by jí mohli pomoci i s těmi právními a sociálními problémy).
Když znovu napíšete a řeknete mi odkud jste, můžu vám poskytnout nějaký vhodný kontakt na kolegy. Zatím hodně štěstí.