Chci pomoct bratrovi
bratr
Můj bratr podle všech příznaků užívá minimálně jeden rok tvrdší drogu. Mívá hluboké deprese se sklonem k sebevraždě. Pokud je v pohodě, vše popírá a odmítá jakoukoliv pomoc. Jak mohu pomoci? Bylo by možené jej proti jeho vůli umístit do psychiatrické nebo protidrogové léčebny? Bylo by to řešení? Děkuji za odpověď.

Odpověděl: Helena Hošková
Umístění do psychiatrické léčebny proti vůli pacienta je možné v okamžiku, kdy je tento člověk nebezpečný sobě nebo svému okolí. To znamená, že pokud se zrovna nachází v období deprese a má sebevražedné tendence, je toto možné. Protidrogová léčba proti vlastní vůli možná není. Je tady nutné dobrovolné rozhodnutí pacienta a jeho ochota se léčit. Píšete, že se s Vaším bratrem nedá o případné léčbě mluvit v okamžiku, kdy je "v pohodě" a popírá jakýkoli problém. Možná by nebylo od věci zkusit s ním o jeho potížích mluvit v té fázi, kdy se cítí špatně. V té by mohl možná být motivován k určité změně. Je tu samozřejmě i možnost zajít buď k nám do K-centra(tel. 02/83872186), pokud jste z Prahy, nebo zkusit K-centrum ve Vašem okrese. Přehled těchto zařízení najdete na našem informačním serveru. Je možné k nám dorazit společně, tj. Vy a Váš bratr, případně pouze Vy sám(a) a o všem si promluvit. Kontakt u nás je anonymní. Pokud by se Váš bratr rozhodl, s někým o svých problémech mluvit, bylo by nejlepší, kdyby zavolal a objednal se sám.