chutě?!?
fillis
Brala jsem čtyři roky pervitin a rok braun, mám za sebou tři léčby, tu poslední úspěšnou, už od ledna 1999 abstinuju, z toho jsem od září 2000 venku. Přes zimu to bylo dobrý, všechno jsem zvládala, ale teď jak se dělá venku hezky, mám velký chutě na drogy, hlavně na pervitin. Vyvolávají mi je maličkosti - čerstvej vzduch, kterej voní, jízda v metru, chladný večery, když jdu z práce, ... Jsou to většinou věci, který nemůžu ovlivnit aby se neděly, ale je těžký se bránit. Nechci brát drogy, ale nechci mít ani chutě, nechci o drogách vůbec přemejšlet. S přítelem o tom mluvit nechci, bojím se, že by ho to mohlo ohrozit (je taky bývalý narkoman). Proto se obracím na poradnu. fillis

Odpověděl: Martin Hulík
Chutě se někdy objevují i po delší době abstinence. Je to celkem normální jev, upozorňuje vás, že ještě nejste úplně za vodou, může to být signál blížícího se relapsu.
Oceňuji vaši snahu se s chutěmi vypořádat, ale je možné, že se ještě nějakou dobu budou objevovat. Doporučil bych vám nějakou formu doléčování, kde budete mít prostor s aktuálními chutěmi pracovat a zvládnout je, dolaďovat váš nový abstinenční životní styl a pracovat na prevenci relapsu. Doléčování ve specializovaném zařízení nezpochybňuje fakt, že jste úspěšně dokončila léčbu, dlouhodobě udržet abstinenci je ale mnohdy těžší, než začít abstinovat.
Doléčování může mít různou formu, v Praze existuje Doléčovací centrum Sananim (tel. 02/6843615), mimo Prahu pak AT ordinace, psychoterapeutická střediska, atd. Často také léčebny a komunity nabízejí doléčování nebo jinou formu podpory pro absolventy léčby, zkuste se obrátit na zařízení, kde jste se léčila. Vhodný kontakt vám určitě doporučí nejbližší kontaktní centrum.
Přeji vám dost trpělivosti.