Mám důvod k obavám?
Hana
U mého 14-letého syna našli ve škole semínka marihuany.Tvrdí, že je našel ve škole na schodech a že až kamarádi mu řekli o co jde.Vzhledem k tomu, že poslední 3 měsíce měl ve škole kázeňské problémy, známky také nejsou nejlepší, domluvy nepomáhaly, objednali jsme se do pg.-psych. poradny. Snažím se synovi co nejvíce věnovat, učíme se spolu, jezdíme na kole apod. Chování ve škole se zlepšilo. Máme návštěvu poradny přesto uskutečnit ? Mám důvod k obavám co se týče drog ? ( Víte, nenapadá mě, kde by vlastně rostliny marihuany chtěl vypěstovat, kdyby si je sehnal úmyslně...). Vím, že je můj dotaz proti ostatním poněkud malicherný a tak tím víc děkuji za odpověď. Hana

Odpověděl: Dana Holubová
Když nález semínek předcházely změny v jeho chování ve škole a v učení, je rozumné nevěřit vysvětlení o náhodném nálezu. Můžete synovi říct, že se Vám to nezdá a proč a o svých důvodech nediskutovat, což jste asi udělala. Jsou většinou lepším a bezpečnějším indikátorem toho, že se něco děje. Zlepšení situace je určitě potřeba ocenit, důležité je, aby šlo alespoň z polovičky o výsledek jeho snahy, nejen Vaší. Pokud už jste se na návštěvě poradny dohodli, je možná lepší jí uskutečnit - pro klid duše i proto, aby bylo případně pro budoucnost jasné, že se takové problémy budou řešit, a že nestačí krátkodobé (?) zlepšení. Je pravděpodobné, že se syn s marihuanou ještě víckrát setká - na střední školách jde o častější zkušenost, důležitý je ale právě i věk setkání a případných experimentů. Čím později tím lépe. Zkušenosti s marihuanou má řádově víc mladých lidí, než je těch, kteří dále pokračují k tvrdým drogám. Co můžete jako prevenci udělat Vy sama, je také víc se informovat o drogách a problémech s nimi (základy jsou v informacích o drogách a pro rodiče na stabilních stránkách poradny, dále se můžete obrátit telefonicky nebo osobně na nejbližší K-centrum, které najdete v kontaktech), abyste věděla, že případně dokážete reagovat včas, bez zbytečně velkého strachu, s tím, že víte jaké jsou možnosti řešení.