Vliv THC na plod
Bětka
Dobrý den, chtěla bych se zeptat jak velký vliv má kouření marihuany na nenarozené miminko. Zda je velká pravděpodobnost, že dítě bude mít po narození následky, když se v prvních měsících těhotenství marihuana kouřila. A zda je šance, že miminko bude zcela zdravé a bez následků. Děkuji za odpověď.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Bětko,
v prvé řadě je nutné podotknout, že v prenatálním období má na nenarozeného potomka vliv řada faktorů. Některé z nich ovlivnit nedokážeme, jiné ano. Mezi ty, které lze ovlivnit, patří například užívání léků, vystavování se stresu a velké zátěži, ale také užívání návykových látek - jako je alkohol, tabák nebo marihuana.
Výsledky studií, kde byly sledovány děti matek, které v době těhotenství užívaly marihuanu, se v závěrech neshodují. I proto nebude moje odpověď zcela jednoznačná. Zdá se, že dlouhodobé dopady užívání marihuany v době těhotenství na vývoj dítěte, jsou jen slabé. V případě, kdy studie popisuje nějaké pozorované problémy, hovoří se spíše o věkovém období od 3 let výše. Zmiňované bývá zhoršení nočního spánku s častějším buzením, později snížení verbálních schopností a výkonu paměti, snížení pozornosti a hyperaktvivita, obtíže s plánováním, předvídáním a potlačováním chování atd. Jiné studie však tyto závěry nepotvrzují.
Z mého pohledu je rizikem spíše kouření jako takové. Stejně jako při kouření tabáku, tak i při kouření marihuany, dochází k vdechování řady pro miminko škodlivých látek. Z tohoto důvodu bych se tedy užívání marihuany během těhotenství, ale i po porodu vyhla. Pokud byste po porodu chtěla marihuanu kouřit, vězte, že se THC dostává i do mateřského mléka, kde je jeho koncentrace několikanásobně vyšší, než v plazmě matky.
V případě, že jste těhotná, nemohu Vám s ohledem na možná zmíněná rizika, kouření marihuany schválit. Nicméně hlavní je, abyste byla v klidu a pohodě, a místo výčitek a trápení, jestli jste něco neudělala na začátku špatně, si užívala těhotenství, těšila se na miminko, odpočívala a pečovala o sebe.
Kdybyste si chtěla pročíst nějaké informace sama, pak Vás mohu odkázat na publikaci Konopí a konopné drogy (http://www.grada.cz/konopi-a-konopne-drogy_3423/kniha/katalog/ str.347-353), ze které jsem čerpala. Dalším možnýn zdrojem by pro Vás mohla být následující publikace, která je volně ke stažení na stránce: http://www.drogy-info.cz/index.php/publikace/zaostreno_na_drogy/2007_zaostreno_na_drogy/zaostreno_na_drogy_2007_04_cislo_4_2007. Jde o 4.číslo Zaostřeno na drogy vydané v roce 2007, které se věnuje užívání návykových látek a těhotenství.
Kdybyste se chtěla na cokoli doptat, budu ráda, když se znovu ozvete. Pokud se mi podařilo odpovědět, pak přeji krásné těhotenství a jsem s pozdravem,
Gabriela Minařík.