Otazka
Motyl
chtela bych se zeptat, -kdyz je nekdo zavisli na maaihuane (kori ji denne 2x az 8) uz 5let v kuse.ma ruzne stavy,-zpomalene detske reakce,agrese a v ,zachvaty deprese, pochvilce, radost z malickosti, znovu strach, unava a nechutenstvi -nezajem o normalni vsedni veci...atd. ctela bych se vas zeptat jestli se tomu cloveku da pomoct jsem jeho byvala pritelkyne a znam ho dobre 2 roky jsme byli spolu( ale zname se delsi cas) ale stale mi na nem zalezi prosim vas o radu jak mu pomoct .jak k tomu problemu ne´jlepe pristoupit a jak mu poradit, stale se setkavame ale jako pratele,a ja vidim jak postupne jde niz a niz. (obcas jsem driv take kourila marihuanu ale jen prilezitostne, ) ale vidim ze potrebuje pomoct a PRESTAT. Dekuju predem za odpoved.

Odpověděl: Dana Holubová
To co popisujete, se u dlouhodobého a častého užívání marihuany stává. Protože změny přicházejí pomalu, nezdají se nebezpečné nebo vůbec unikají. Člověk taky postupně přizpůsobuje to jak žije svým náladám, horší schopnosti se soustředit a zapamatovat si, ráno vstát a podobně. Spíš se taky mohou objevit stavy změněného vnímání reality až k psychotickým. V bližších vztazích vznikají potíže domluvit se, a jako by se "tráva" stala nejdůležitějším bližním. O změny, které vidíte je potřeba se v rozhovoru opřít, vyhnete se zbytečným diskuzím o tom, jestli marihuana ano či ne a že kouří každý. Stejně jako u tvrdých drog, i když tam je to zřetelnější, jde o to najít jeho vlastní důvody a zájem s tím něco dělat. Většinou jsou, málo kdo opravdu chce "takhle dožít", ostatní jen odkládají změnu na "někdy" . Můžete se obrátit na nejbližší K-centrum, najdete je v Kontaktech, víc si promluvit o celé situaci a hledat konkrétní možné kroky.