NN22OO
Arnošt
Dobrý den. Reaguji na dotaz Boba z 4.9.02 ohledně N2O. Jsou způsobeny Vámi popsané potíže úbytkem vit. B12? Je možný jejich vznik i tehdy, pokud po inhalaci jím vit. B12 (pětistovky?). Pokud jde o zadržení dechu, tím omezení přísunu kyslíku do mozku, dochází ke stejném úbytu moz. buňek při zadržení dechu (bez rajského plynu)? A ještě jedna otázka, která mě zajímá. Pokud se zhluboka nadechnu a zadržím dech, po chvilce přijde "rána do hlavy", čím je způsobena? Díky. Arnošt

Odpověděl: Pavel Kubů
Smrt mozkových buněk v důsledku zadržování dechu byla spíše teoretickým úvodem ke skutečným rizikům spojeným s konzumací N2O než reálným nebezpečím. Skutečná rizika pravděpodobně úzce souvisí s metabolismem vitamínu B12. Neurologické poruchy, které se po opakovaném užití N2O dostavují jsou obdobné jako ty, ke kterým dochází při nedostatku vitamínu B12 v potravě. Je známo, že N2O negativně ovlivňuje metabolismus vitaminu B12. Zvýšený příjem B12 není uváděn mezi preventivními opatřeními negativního účinku N2O (většinou se uvádí různá opatření, která mají zajistit dostatek čerstvého vzduchu) protože N2O reaguje s molekulou B12 za vzniku hydroxilových radikálů, které následně ničí methionin synthasu, enzym důležitý při tvorbě DNA.