Léčba alkoholismu
Dobrý den, využívám noční služby a mám tento dotaz: Má kamarádka M. léčila nespavost, spojenou s rodinnými problémy, rozvodem, náročnou prací a péčí o dvě děti zprvu sklenicí mléka s medem (prášky beru velice nerada). Později přešla na sklenici piva před spaním a později zvykla na zcela pravidelnou konzumaci 1-2 lahví piva denně. Protože je velmi osamělá a její život byl stále upřený k zajištění výdělku pro rodinu, najednou začala sklouzávat i do konzumace červeného vína a to množství se stále zvyšuje. Už to trvá minimálně dva roky-3 roky. Její situace se o to zhoršila, že v důsledku organizačních změn spolu s řadou dalších přišla o dobře placenou práci a nemůže najít jinou. Přestává být komunikativní a protože je typem úspěšné ženy, která by nikdy veřejně nepřiznala, že má problémy s alkoholem, zdá se, že jí není pomoci. Velmi dobře si sice uvědomuje svou závislost, neboť není schopna být den bez alkoholu, trápí se tím, zaroveň však tím, že žije na menším městě a zde jen pouhá přítomnost u psychiatra, který má společnou čekárnu s několika dalšími odděleními je zdrojem drbů. Je to začarovaný kruh- kamarádka se opije, usne a v noci trpí výčitkami svědomí. Během odpoledne začne popíjet znovu. Svěřila se mi, že pod vlivem alkoholu se ji chce spát, řada věcí je lhostejnějších, někdy už ztrácí zájem i o domácnost. Chtěla by s tím něco dělat, avšak je schopna se léčit pouze anonymně. Jsem přesvědčena, že pokud se jí pomoci v tomhle směru nedostane, nebude jí už pomoci vůbec a postupně ztratí všechno. Existuje možnost se léčit anonymně? Pokud mi je známo, jednou navštívila AT poradnu, kde doufala, že dostane nějaké léky, které při požití alkoholu vyvolají zvracení apod., ale dostala pouze nějaká antidepresiva, která pak nikdy neužívala. Od té doby uplynulo více než půl roku a s kamarádkou je to stále horší, potřebuje pomoc, trápí se tím, ale nikoho kromě dětí a starých rodičů nemá a neví, jak to nenápadně zařídit. Děkuji Jana

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, zdá se, že vaše kamarádka je opravdu ve velmi těžké situaci. Píšete, že sama už vyhledala pomoc v AT poradně, což je jedna z možností, kterou jsem vám chtěla také navrhnout. Je možná škoda, že ji navštívila jen jednou a léky, které dostala, neužívala. V každém případě jsou i další možnosti, kde vyhledat pomoc a není třeba si zoufat, že už jí není pomoci. Pokud žije na malém městě, mohla by zkusit psychiatrickou péči v nejbližším větším městě, kde ji nikdo nezná, nebo je tam alespoň větší anonymita. Každý psychiatr je, jako všichni ostatní lékaři, vázán lékařským tajemstvím, takže by vše, co mu vaše kamarádka řekne, mělo zůstat mezi nimi, zvlášť když ho o to výslovně požádá. Dále je možné zapojit se do nějaké anonymní skupiny, kde se schází alkoholici, ať už bude organizovaná přímo sdružením Anonymních alkoholiků ? informace, včetně adres, o tomto sdružení naleznete zde - nebo pod záštitou nějakého psychiatrického zařízení. Informace o takových skupinách v místě jejího bydliště získá nejlépe telefonicky nebo osobně v už zmíněné AT poradně. V každém případě si myslím, že alkohol je spíše výsledkem její jinak dost těžké situace, kterou by asi také měla řešit. O to se možná právě pokoušel lékař v AT poradně, když jí předepsal antidepresiva. Je možné, že pokud by je užívala a chodila na terapii, ať už individuální nebo skupinovou, kde by řešila svou celkovou situaci, přestala by mít potřebu každý den pít. Léky, díky kterým by po alkoholu zvracela, by zřejmě opravdu situaci neřešily. Zkuste kamarádku přesvědčit, že v její situaci není nic nenormálního vyhledat pomoc a že by to měla udělat co nejdříve, než se všechno ještě zhorší. Přeji mnoho štěstí jí i vám.