Peri, statistika a spol.
Jan Kaminek
Jsem zavily nepritel perniku. Tvrdim o nem, ze mj. kazi povest "drogam s prijatelnymi riziky" a neprimo ohrozuje kriminalem i jejich uzivatele (tedy i me). Uz jsem se na techto strankach jednou ptal, jestli existuje nejaka statistika (krome poctu problemovych uzivatelu), ktera by rizika uzivani peri nejak dokumentovala cisly, ale nedostal jsem odpoved. Patrne tedy takova statistika neexistuje, nebo ve vasi poradne neradi odpovidate na neosobni dotazy. A to je mozna skoda, protoze z vasi poradny se stalo mezi "uzivateli" docela vazene forum, ktere by IMHO sem tam uneslo i statisticke udaje.

Odpověděl: Jakub Minařík
Sice vám asi nenabídnu statistiku, protože zrovna nemám žádnou vhodnou po ruce a i kdybych měl - tak vysosat z ní tahleta data by dalo asi dost práce - :-(
Co mohu nabídnout je pohled, který - mám ten dojem je v konečném důsledku zajímavější než statistika:
Pervitin patří mezi tzv. tvrdé drogy. I když tenhle termín nemám moc rád - asi hlavně proto, že málokdo si ho spojí s nějakám konkrétním obsahem - je, když se nad tím člověk trochu zamyslí celkem instruktivní. Ta tvrdost znamená míru rizika. Pervitin je droga s velmi razantním efektem - ten kdo má s pervitinem zkušenost a může je srovnat se slabšími látkami skupiny budivých aminů - např. EXT, nebo marihuanou - ví jistě o čem mluvím. Pro ty, kteří mají jiný zájem než se jen spařit je asi dobré zkusit úvahu protáhnout dál a všimnout si, co se při užití pervitinu děje. Kromě vějšího rizika závislosti - jsou tu ty doprovodné, na venek neviditelné věci. Dochází k masivní stimulaci organismu. Jedinec je v danou chvíli připraven na v podstatě nejvyšší fyzický výkon jakého je schopen. Stav se dá přírovnat k chodu motoru na plný výkon - máte pedál sešlápnutej až k podlaze a navíc ... nejedete. Lecos v organismu se opotřebovává způsobem, který je fakt těžko popsatelný. A taky vecos může selhat. Třeba srdce, která dlohodobě čerpá mnoho set litrů krve nad normu. Pokud má někdo pocit, že po odeznění efektu je všechno o.k., tak se mejlí. Při tomhle provozu vzniknou lecjaká drobná i větší poškození, která se nakonec sečtou. Možná ne hned, ale za pár let. Ale tohle je úvaha, kterou se člověk začne zabývat, až když je mu hodně zle.
On i dojezd má svoje. Vybavuju si klienty, kteří si v průběhu intensivní jízdy pořídili nějakou vážnou chorobu. K doktorovi samo sebou nešli - ono zvýšení dávky pervitinu a dalších látek nepříjemné příznaky na čas přebije. Ale ve chvíli, kdy už jem bylo hodně zle a dostali se do nemocnice - kde jim samo sebou pervitin vysadili - tak umřeli. Vyčerpali příliš mnoho rezerv.
Většina uživatelů pervitinu dříve nebo později přejde na injekční aplikaci. (Pro ty, kteří si myslí, že se jich to netýká: Uvidíte, ono to za čas přijde, ani nebudete vědět jak.) Při ní uživatel obchází všechny ochranné bariery, které mají zabránit vstupu některých breberek do těla. Ono si sice tělo s injekčně aplikovanou infekcí nakonec většinou poradí - ale nemusí tomu tak být vždycky. A nekdy to stojí fakt za to. Třeba absces v oční kouli vyvolaný plísní candida albicans je fakt prima. Oko se vyndá a člověk dostane skleněný - no prostě žádná výhra.
Tak teď si nejsem jist, jestli jsem odpověděl na to nač jste se ptal. No, myslím, že jsem ulít někam jinam, ale snad jsem to alespoň přiblížil. A navíc mám pocit, že jsem tak trochu splnil dluh neosobním dotazům.
P.s. K tomu kažení pověsti - drogy mají dost špatnou pověst. Nevím, jestli ta úvaha o kažení je dobrá - spíš mám dojem, že je škoda, že drogy nekazí pověst alkoholu. To je totiž taky droga a měkká určitě není. :-)