Závislost na alkoholu a její léčba
Tobolinka
Ahoj, potřebuji poradit. Moje sestra - 29 let má vážné problémy s alkoholem. Dosud nic proti tomu nepodnikla, protože tvrdila, že žádné problémy nemá. Bohužel je pravidelně "nalitá" a zapomíná na povinnosti (jako např. starání se o syna, domácnost, psa...). Bohužel je to v poslední době častější a v tuto chvíli sama přiznala, že chuť na alkohol je silnější a že to nemůže vydržet. Má kolem sebe špatné kamarády, kteří ji v tom podporují. Už asi 5 let není schopna normálně komunikovat s rodinou, ale má pocit, že ji všichni odkopli. Není to tak, spousta z nás jí nabídlo pomoc a ona si toho nevážila. V tuto chvíli obnovila kontakt se mnou a já bych jí chtěla pomoct - ale již odborně. Potřebuje léčení (ne ambulantní, ale ústavní) a já bych to chtěla zařídit, protože vím, že sama pro to nic neudělá. Nevím, jak mám postupovat. Musí podstoupit nějakou ambulantní léčbu a až pak na nějaké doporučení ústavní nebo může přímo využít ústavní léčby? Může přijít např. do Bohnic kdykoli nebo je potřeba nějaká schůzka a pak konkrétní domluva a termín nástupu? Děkuji za radu.

Odpověděl: Hana Stradalová
Zdravím Vás, chápu, že se Vaše rodina nachází ve velice obtížné situaci. Nicméně je dobré, že s Vámi sestra znovu navázala kontakt, možná si tím říká o pomoc. Sice se nespecializujeme na alkoholové závislosti,ale pokusím se napsat Vám pár základních informací. Jak píšete, začíná si uvědomovat, že její pití není už asi v normálu. Také máte pravdu v tom, že bude potřebovat pomoc odborníků. Problém je však v tom, že léčení vyžaduje aktivní spolupráci a motivaci pacienta a nelze ho do léčby umístit proti jeho vůli. A to samozřejmě platí i při zařizování léčby. Bylo by nejlepší, kdyby se Vaše sestra, pokud má o léčbu zájem, sama s léčebnou zkontaktovala. Samozřejmě, že jí můžete být oporou a v její snaze ji podporovat či pomoci. Co se týče zařizování léčby, je nutné se zkontaktovat přímo s léčebnou, kde Vám sdělí podmínky přijetí a kdy by byl možný nástup. Dám Vám kontakt na PL Bohnice, kde se zkontaktujte s oddělením pro léčbu alkoholových závislostí. Tel. číslo na ústřednu je 02/84 01 61 11 a adresa: PL Bohnice, Ústavní 91, Praha 8, 181 02. Další možnost je se zkontaktovat s FN Apolinář, kde se také zabývají léčbou alkoholové závislosti. Adresa je Apolinářská 4, Praha 2, tel. číslo 02/24 96 82 22. Nebo se obraťte na AT poradnu v místě Vašeho bydliště, kde ale probíhá ambulantní forma léčby. Držím Vám palce. HS