H.I.V.?
neza
muj dotaz smeruje na vsem znamou nemoc A.I.D.S. pred par dnama jsem potkal meho znameho, ktery mi rekl ze tedka pomerne dost casto chodi na opium, ktere si dava injekcni strikackou se svyma kamosema. A ja jelikoz sem jeste nikdy s tzv. buchnou nemel zadny zkusenosti, tak jsem souhlasil ze pujdu nekdy s nim. Koupili sme si kazdej svoji, a vysli sme na makovice. Jenze poprve me to nic neudelalo, tak sme se shodli ze dame jeste, jenze on potom ztratil prehled ktera strikacka je ktera, takze si nejsem jistej jestli jsem nepouzil nahodou jeho. Mozna vám tenhle problem prijde malichernej, jenze ja mam odjakziva fobii na nevylecitelne choroby, a vzhledem k tomu ze ten kamos neni zadnej andel, tak me porad trapi myslenka jestli ta strikacka nebyla infikovana práve H.I.V, i kdyz sme oba z celkem malej vesnice ve vychodnich cechach. A tak moje otázka zni, dá se nejak vycislit pravdepodobnost, nebo mate udaje a poctu nakazenych vyrem H.I.V. v Ceské republice?. A jak dlouho trva nez se objevi nektere priznaky a ktere to jsou? Na nejake testy si take casem urcite zajdu, ale stejne bych byl rad kdybyste me mohli odpovedet. Predem Ď.

Odpověděl: Barbora Janíková
Zdravím Vás. Pocity malichernosti hoďte za hlavu, je určitě dobře, že v této situaci pátráte po informacích a uvažujete o testech. Pravděpodobnost , že jste se mohl nakazit, bohužel nevyčíslím, mohu Vám však sdělit oficiální statistiky Státního zdravotního ústavu. SZÚ v ČR registruje (do května 2002) 571 nakažených virem HIV a 159 lidí s rozvinutým onemocněním AIDS. Tato čísla však zachycují pouze osoby, které prošly testy, takže nakažených osob virem HIV je pravděpodobně mnohem více. Ptáte se, jak dlouho trvá, než se objeví některé příznaky. Po nakažení virem HIV, který napadá imunitní systém, může uplynout i několik let, než HIV poškodí imunitní systém a než se rozvine onemocnění AIDS. Během této doby může člověk infikovaný virem HIV vypadat zdráv a cítit se dobře a ani nemusí vědět, že je tímto virem nakažen. Krví (tedy i použitou cizí jehlou) se také přenáší infekční hepatitida (žloutenka) typu B a C, zvláště mezi uživateli drog je velmi rozšířená chronická forma typu C. Doporučila bych Vám proto absolvování testů jednak na HIV, které si můžete nechat udělat na hygienické stanici ve Vašem okrese a bude Vás to stát cca 400,-Kč , a také provedení testů na infekční hepatitidy. Obé je dobré absolvovat po 3 měsících od možné nákazy, abyste měl jistotu, že test 100% podchycuje výskyt HIV či viru hepatitidy. PS: Myslím, že to za to nestálo.