marihuana - psychóza
Tomáš
Vážení poátelé, mám poítele v Berlíni, který se -bui poímo marihuanou, nebo za jejího spolupusobení - dostal do stavu, který se podobá psychóze. I když už skoro týden nekouoí, má stále vidiny, má pocit že na nij ostatní útoeí svou vulí, kterou prožívá jako fyzickou bolest, je easto podráždiný, na ulici nebo v metru má pocit, že se na nij všichni dívají a mají cosi proti nimu - že nesnesou jeho pohled etc. Také oíká, že vidí aury, duchovní bytosti a zlo v lidech etc. Je velmi egocentrický a neustále zraouje a napadá své okolí, ale domnívá se, že je to obráceni... Kouoil patrni dlouho velké množství a já mám pocit, že to ješti je akutní stav, ale nedokážu odhadnout jak vážný, ei nebezpeený. Domnívám se tak z toho, že jeho reakce na okolí jsou den ode dne slabší. K lékaoi jej nedostanu a jsem prý jediný ke kterému má duviru. Co dilat? Je možné, aby psychotické stavy vyvolané marihuanou trvaly tak dlouho a nebo je toeba se již obávat, že jde o psychózu, která je na droze "nezávislá? Budu vám moc vdiený za brzkou odpovii!

Odpověděl: Jakub Minařík
To co popisujete vypadá jako klasická psychoza - vzhledem k průběhu spíše jako ne-toxická. Viděl jsem i stavy které byli vyprovokovány užitím marihuany. Osobně bych volil takový postup - pokud to do dnešního dne (29.8.)neodeznělo - tak bych neváhal a odvedl kamaráda k psychiatrovi. Včasný zásah může výrazně zlepšit prognosu - v podstatě jde o to, jestli se podaří tohle uzavřít jako jednorázovou epizodu a nebo se bude jednat o stav který se bude vracet. On ten duševní stav při psychóze je sám o sobě (psycho-)toxický. A může zanechat následky. Nafurt.