re-otěhotnění
linda
Dobrý den,beru subotex pod lékařským dozorem a právě pan doktor mi řekl,že subutex snižuje šanci otěhotnět,no možná myslel v nějakých velkých dávkách.já vím,ikdyž mi nebudete věřit,že až zjistím,že jsem těhotná,tak subutex vysadím.jsem na něm spíš závislá psychicky,potřebuju důvod proč ho vysadit,kvůli sobě-to mi nestačí,ale nemám právo ničit jiný život než svůj.děkuji

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Pokud berete Subutex pod lékařským dozorem, tak je samozřejmě nejlepší vše konzultovat s Vaším lékařem. Má patrně pravdu v tom, že šance na otěhotnění bude menší než pokud byste nic nebrala, ale ta nižší šance může souviset i s Vaším celkovým životním stylem, bez ohledu na užívání Subutexu. Vím, že ho berete v nízkých dávkách, jak sama píšete, ta závislost je už spíš psychického charakteru, ale stejně pro Vás nebude asi jednoduché ho vysadit úplně - obávám se, že ani v případě, že zjistíte, že jste těhotná. Ono je to pak s tím vysazováním v těhotenství dost komplikované, vstupuje pak do toho řada dalších faktorů... vím, že se Vám asi nebude chtít, ale pokud plánujete s partnerem rodinu, tak by bylo asi opravdu rozumné se o to vysazení pokusit teď a ne to pak řešit za pochodu, když i v raných fázích těhotenství může užívání (a paradoxně i to vysazení) ohrozit nenarozené dítě.
Napadlo mě, že by kromě docházky k lékaři, který Vám píše Subutex, bylo docela dobré, pokud byste měla nějakou větší terapeutickou podporu, díky níž by pro Vás pak mohlo být jednodušší se Subutexu zbavit. Nevím bohužel odkud jste, ale pokud jste z Prahy, mohla bych Vám doporučit např. Denní stacionář SANANIM, kde probíhá ambulantní léčba a kde pracují mimo jiné i s těhotnými a matkami s dětmi, které mají/měly problémy s drogami. Takže mají zkušenosti i s těmito oblastmi a mohli by Vám být oporou.
Pokud by se Vám podařilo otěhotnět a stále jste užívala Subutex, bylo by taky na místě se obrátit na odborníka - gynekologa, který se věnuje těhotným, které užívají/užívaly drogy. V Praze bych Vám pak doporučila MUDr. Bindera z FN Motol, který se tuto problematiku specializuje.
Budu držet palce a zvažte to. Ono na první pohled je jednodušší řešení odkládat... "až budu těhotná, tak se toho jistě zbavím", ale racionálně víte jistě i sama, že by bylo lepší se o to pokusit předem a mít to budoucí těhotenství a rodinu jako motivaci pro to, proč se do toho pustit.
Držím palce a pokud byste měla zájem o kontakty na nějakou ambulantní psychoterapeutickou pomoc mimo Prahu (nebo i na jiná zařízení v Praze), případně na gynekology, kteří mají zkušenosti s těhotnými-závislými, tak znovu napište.
Denní stacionář
Sananim, o. s.
Janovského 26, Praha 7, 170 00
telefon: 220803130
PhDr. Ilona Preslová
http://www.sananim.cz
FN Motol
Gynekologicko porodnické oddělení
V úvalu 84
150 06 Praha 5
doc. MUDr. Tomáš Binder, CSc.
tel.: 224 438 216, tomas.binder@lfmotol.cuni.cz