několik dotazů na témaTráva
Trava
Dobrý den měl bych několik dotazů okolo trávy. 1/ Je mi 25 let a užívám léky pro snížení krevního tlaku + léky na alergii . Může pravidelná konzumace tento stav /vysoký krevní tlak / nějak zhoršit? 2/ Trávu konzumuji /kouřím plus pokrmy s konopným olejem/ cca +-6 let z toho poslední 2 roky s vyjímečnými pauzami kouřím 1 až x * denně + o výkendu nějaký ten vydatný pokrm. Jaká je pravděpodobnost výskytu psychózy - prý se může ale nemusí objevit. /Na Grower.cz jsem četl příspěvek od jedné členky která psala, že kouřila , pak na nějaký čas přestala a užívala piracetam /který čas od času spolu s lecitinem užívám/ a objevila se bohužel u ní psychóza s následnou hospitalizací v Bohnicích - ostatní členové tohoto diskuzního fóra píší že se u nich /ve většině případů/ tento problém nevyskytl / 3/ Projevují se na mně učinky dlouhodobého a hlavně velmi častého užívání trávy aneb "divnej pavouk" , časté změny nálady, málomuvnost čili komunikativnost s okolím , čas od času otupělost, zapomětlivost , kde jsou ty původní stavy vysmátosti co bývaly atd . Existují nějaké přípravky kromě piracetamu, lecitinu a vitamínů které by co nejvíc bránili těmto vedlejším stavům častého užívání ? /Vím že asi odpovíte omezení či ještě lépe úplné zrušení konzumace, ale jak tady kdosi odpovídal na nějaký dotaz dokud nejsou vážné problémy či uživatel sám nechce / a já prozatím nechci/ tak .... /

Odpověděl:
Tak jak to popisuješ, to vypadá, že jsi silný kuřák (nebo možná lépe uživatel) marihuany. Pravidelné kouření marihuany (nebo i hašiše) má samozřejmě negativní dopad na fyzické zdraví. Spalováním marihuany vzniká mnohem více škodlivin než spalováním cigaretového tabáku. Kouření jako takové je samo o sobě rizikovým faktorem pro rozvoj hypertenze (vysokého krevního tlaku) a spolu s ní i pro rozvoj aterosklerózy (?zužování cév?) a řady dalších onemocnění srdce a cév. Dále je kouření i rizikovým faktorem pro rozvoj řady alergií, včetně astmatu. Některé účinné látky obsažené v konopných produktech mají účinky hypotenzivní (tedy snižují krevní tlak). Nicméně se domnívám, že při kouření je tento efekt z dlouhodobého hlediska zanedbatelný a projeví se spíše škodlivé účinky kouření. Marihuana, její pyl i její produkty jsou schopny vyvolávat u řady lidí alergické reakce nejrůznějšího typu a mohou tedy projevy alergií i zhoršovat. Navíc spalováním konopí dochází velmi často i ke spalování plísní, kterými je velmi často sušené konopí napadeno. Tím vzniká při hoření marihuany řada dalších alergizujících produktů (a jsou to velmi silné alergeny). Na druhou stranu bych rád zmínil pozitivní efekt kanabinoidů na astma bronchiale jako jeden z typů hypersensitivních (?alergických?) onemocnění, který je způsoben ovšem účinkem účinných látek a ne kouřem. Stručně rečeno, kouření konopných produktů má za následek stejná rizika jako kouření cigaret, předpokládal bych tedy, že užívání marihuany v tom množství o kterém hovoříš ti mnoho k tvým základním onemocněním nepřidá nebo ti je v dlouhodobém horizontu pomůže ještě zhoršit. Něco jiného je pak ale využití účinných látek z marihuany v medicíně, kde si ovšem rozhodně žádný lékař nemůže dovolit a ani uvažovat o tom, že by doporučil kouření této rostliny. Na druhou stranu moderní medicína pracuje na řadě nových preparátů na bázi kanabinoidů, které by se daly využít v léčbě astmatu, Parkinsonovy choroby, jako antiemetika (látky proti zvracení) u léčby chemoterapií, na léčbu hypertenze, chronické bolesti apod. Dlouhodobé pravidelné užívání marihuany má řadu negativních dopadů i na psychiku a kognitivní funkce člověka. Existují skutečně případy, kdy se u kuřáků marihuany rozvinuly psychické obtíže nejrůznějšího typu. Mezi nejčastější většinou patří rozvoj paranoidity, úzkostných stavů ale třeba i deprese. Marihuana může u některých jedinců s latentním (doposud neprojeveným) psychickým onemocněním toto onemocnění spustit (relativně často se setkáváme se schizofreniky, u kterých právě intoxikace marihuanou spustila první epizodu schizofrenie). Nepochybně je také známo, že užívání marihuany se negativně projevuje na kognitivních funkcích a to především na paměti a schopnosti učit se (tento účinek ovšem odezní v relativně krátké době po skončení užívání marihuany). Stručně rečeno a shrnuto, změny a příznaky které na sobě pozoruješ celkem slušně odpovídají charakteru následků dlouhodobého pravidelného užívání konopí. Myslím, že je na tobě abys se zamyslel nad tím, jestli stojí skutečně za to marihuanu užívat tím způsobem jakým ji užíváš a nebo se jejímu užívání vyhnout, nebo alespoň podstatně snížit kvantitu a pravidelnost její konzumace. Přípravky jako lecitin, nootropika (piracetam) a pod. sice mají řadu pozitivních účinků, nicméně na tvé potíže v dostatečné míře rozhodně nezaberou a jako jediné řešení vidím skutečně omezení užívání této drogy. Pokud máš pocit, že sám tuto situaci nejsi schopen vyřešit, klidně se osobně obrať na odborníky z některého z pracovišť Sananimu (kontakt najdeš na těchto stránkách) nebo jiného z podobných zařízení.