Otazka
Petr
dobrý den už vaše stránky navštěvuji docela pravidelně a chtěl bych Vám za ně opravdu poděkovat. Díky bohu se sem neobracím ohledně svých problémů, ale problémům jiných. No to nevyznělo moc hezky, ale jinak to nešlo říci. Tentokráte bych se na vás obrátil s dotazem ohledně svého kamaráda. Jak sem již psal měl opravdu veliké problémy s pervitinem. No došlo to tak daleko že se minulý týden dostal do obrovských problémů u kterých sem nasštěstí nebyl přítomen ale ostatní mí přátelé ano. Po aplikaci pervitinu naštěstí ne nikdy jinak než šňupnutím dostal po několika hodinách tu největší ,,stíhu"...1. si myslel že je krabice...2. nás obviňoval že ho pomlouváme a že mu neříkáme pravdu....3. utekl z inkriminovaného místa neznámo kam...4. po další dny sme o něm neslyšeli až to že odešel z práce protože si myslel že mu chtějí ublížit...volal otci a tím se to všechno provalilo. Omlouvám se za tak zdlouhavé znění, ale má otázka teď směřuje na to jak se k němu začít chovat? je to můj kamarád...psal že od 16. začíná na popud rodičů navštěvovat psychiatra, že si kupuje kolo a že začíná opět aktivně hrát fotbal. Doufám že nebude těžké s ním opět navázat normální kontakt. Vlastně se i trochu bojí jak na něj, čeho se vyvarovat? sám drogy neužívám...mám zkušenosti ale sem typ člověka co to má pod kontrolou..(alkohol vůbec,hulení vůbec, pervitin vůbec, extázi jednou za čtvrt roku maximálně jednu....jinak navštěvuji akce jen tak a to pravidelně) díky za Vaši odpověď a s přáním hezkého dne nashledanou. Petr

Odpověděl: Jakub Minařík
No, pokud váš kamarád nebude vystíhovanej, bude abstinovat a snažit se sám s sebou něco udělat, nemusel by kontakt s ním být nijak zvlášť jiný než kontakt s jinejma lidma. Asi byste si měl dát pozor na ty ext a vůbec na ostatní drogy. Myslím že v téhle fázi může vašeho kamaráda lecos znova rozjet buď v P, nebo v něčem jiném. I alkoholu. Taky by možná stálo za to vyhnout se zbytečným hovorům o drogách. Pokud se o tom bude chtít bavit váš kamarád, tak s ním o tom klidně mluvte - snažte se ale vyhnout bavení se o tom, jak se kdo kde spařil - hlavně tohle téma bych se na vašem místě snažil potlačit. Taky, pokud budete mít dojem, že byste spolu o tom co se stalo mluvit měli, tak se do toho kliedně pusťte. Je zbytečný, aby mezi váma bylo kvůli tomu napětí. Pokud se s ním budete stýkat a páchat normální, docela obyčejný věci (hrát fotbal, tlachat o ženskejch nebo montovat motorku s naivní představou, že to pak líp pojede, ....) můžete mu i dost pomoct najít cestu mezi lidi, který neberou. Ono totiž, když člověk přestane brát, tak ho baví fakt málo co.
P.s. K tomu pocitu kontroly - v případě drog to bývá docela často problematická záležitost - i když musím připustit, že 1 ext 1x za 1/4 roku a jinak nic vás zas tak zásadně ohrozit nemusí. Jen - je to látka, která je neurotoxická. Prokazatelně. Můžete si místo ní koupit něco jinýho. Tak na to myslete. A taky - kdyby se do toho váš kámoš pustil znova, tak si dejte pozor, dost lidí takhle začlo. Kdybyste měl pocit, že se chcete ještě na něco zeptat, tak se ptejte. :-)