Závislosti
Spina
Dobrý den, chtěla jsem se Vás zeptat jestli je dost dobře možné aby byl člověk závislí ne na konkrétní látce, ale na pocitu nestřízlivého mozku? Abych to přiblížila - nikdy sem neměla problém s jednou určitou drogou, ale poslední dobou mám pocit, že nesnáším střízlivý pohled na svět ale je mi v podstatě jedno jestli se napiju, zahulím si, na párty si dám éčko nebo trochu smahu, popřípadě sem tam nějakou tu lysohlávku - nikdy mi nechyběla určitá věc, jako když v zimě došly hobičky nescházími nebo když na párty není nic k sehnání tak mi to nevadí. Nikdy dřív mi to nepřišlo protože do loňského roku sem studovala vysokou školu a nějaká ta kocovinka nebo depresivní stav po ránu nevadil, ale teď chodím do práce a už si nemůžu dovolit prostě nefungovat. V zimě mi to tak nepřišlo, ale jak začlo léto, různé mejdany a tak s tím že většina mých známých ještě studují a mají těd prázdniny takže se to neomezuje jen na výkend. No zkrátka začíná mi to vadit v práci protože ačkoliv v práci nic nepiju a neberu mám někdy na konci týdne pocit, že vůbec nevím co sem udělala? Dá se to nějak inteligentně svépomocí omezit? Děkuji

Odpověděl: Bára Orlíková
Nejsem si jistá, zda co popisujete, by se dalo nazvat závislost, protože k takové diagnóze by bylo potřeba mít víc informací :-) Ale každopádně situace zdá pro vás neveselá, se kterou chcete hnout. Myslím, že asi ne nadarmo se mluví o "studenstském životě" a stylu, který se opravdu s pracovním procesem málokdy slučuje, což asi sama teď zjišťujete. Zkuste přemýšlet nad tím, co vás vlastně tak otravuje na tom střízlivém pohledu, možná co vás v tu chvíli dohání, co se třeba snažíte jakýmkoli způsobem odstranit, k čemu ten nestřízlivý pohled slouží a čeho vás zbavuje. Jeden způsob, jak to omezit, je pokusit se vysvětlit známým, kteří vás pozvou na mejdan, že nemůžete přijít. Nebo, že sice přijdete, ale nebudete pít nebo cokoli jiného, což je ale nepoměrně obtížnější :-) Zapátrejte po tom, co vás kromě těhle večírků baví nebo aspoň dřív bavilo a zkuste se tomu věnovat. Vezměte si dovolenou a odjeďte pryč, mimo dosah drog a alkoholu. Rozhodně se to svépomocí omezit dá. Zkuste něco z toho a nejspíš dojdete k tomu, jestli to takhle půjde a jestli to zvládnete. Nezbývá než trochu změnit life style, jinak se vám to s největší pravděpodobností nepodaří. Kdybyste potřebovala jakékoli další informace, jsme vám k dispozici. Možná by ale stálo za to si o tom s někým pokecat osobně, uvažujte o tom, a kdyžtak mi napište. Držím vám palec :-)