na tramalu-spěchá
NIKITA
zdravím, beru delší dobu tramal kolem 500 mg ale někdy i méně, když se snažím přestat, tak vydržím tak den, dva bez něj a pak si vezmu jen malé dávky a nakonec jsem za na 500mg vyjmečně i více teda. Myslíte, že průběh abstinence závisí i na tom jak kdo užíval vysoké dávky nebo je to jedno. Že třeba po menších dávkách o něco míň hrozné odvykání?Beru kapky tramabene. Jsou kapky horší než tablety?Jaký má dopad na ledviny, játra, trávení aj.? Moc Vám děkuji

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, podle toho, co píšete, soudím, že pro Vás nebylo jednoduché přiznat si problémy s užíváním tramalu. Takže díky za dotaz i za Vaši odvahu. A teď k Vašemu problému. Píšete, že již nějakou dobu užíváte kapky Tramabene. Původně jste je nejspíše užívala na bolest, nyní si však uvědomujete, že je berete jen proto, že Vám "to bez tramalu nejde". Ráda byste s užíváníém tramalu přestala, ale nedaří se. Když si důkladně prostudujete příbalový leták, najdete v něm odpovědi na některé ze svých otázek, zejm. co se týče nežádoucích účinků a rizikových kombinací (mezi jedny z poměrně častých vedlejších příznaků, zejm. při užívání vyšších dávek, jako je ta Vaše, patří zácpa;; velmi riziková je kombinace tramalu s alkoholem, příp. dalšími léky, rozumná se mi nezdá ani kombinace s marihuanou). Co se týče rozdílů mezi kapkami a tabletami, pak, pokud jde o rizika závislosti, jsou na tom obě formy obdobně, spíše závisí na síle léku. Ohledně dopadů na játra, ledviny a trávení Vás mohu odkázat na příbalový leták (http://www.lekarna.cz/tramal-retard-100-tbl-obd-30x100mg/) a dále na Vašeho lékaře. Tramal patří mezi léky s poměrně velkým množstvímrůzných nežádoucích účinků, i z toho důvodu je tento lék na předpis a jeho užívání by měl mít pod dohledem lékař. Co se týče velikosti dávky a prožívání abstinence, vcelku logicky a dobře odhadujet, že čím větší dávky a čím delší dobu je užíváte, tím obtížnější bude odvykací stav. Na druhou stranu je každý z nás jedinečný a jsou lidé, kteří abstinenci zvládají lépe, jiní hůře. Píšete, že víte, že byste měla vyhledat psychiatrickou pomoc. Na druhou stranu se za svůj problém stydíte a bojíte se prozrazení. Ráda bych Vám touto cestou dodala odvadu a podpořila Vás, abyste tyto obavy překonala. Nejste první ani poslední, komu se užívání tramalu vymklo z rukou. Samotné se Vám abstinovat nedaří, tak není žádná ostuda, požádat o pomoc. Naopak - chce to pěknou dávku odvahy! Píšete, že jste z Olomouce - zkuste si tedy zavolat do poradny občanského sdružení Renarkon (www.renarkon.cz, 596 638 806, 724 154 239) a zeptat se, kam byste se mohla obrátit osobně. Případně můžete kontaktovat rovnou psychiatrickou ambulanci specializovanou na závislosti, kontakt viz níže. Olomouc, Ambulance AT při fakultní nemocnici I. P. Pavlova 12, Olomouc, 775 20 telefon: 588 444 618 MUDr. Jarmila Šmoldasová http://www.fnol.cz Držím Vám palce. S pozdravem, Gabriela Koryntová.