Vážená paní Kačírková, jaké začátky nebo co musím učinit pro léčbu v komutě, veškerá další léčba kam bych musela docházeta a jinak nastále bych měla svůj čas pod kontrolou nemá pro mě smysl. Co jsem tak snad pochopila tak terapie komunitou je sice hrazená ZP, ale klient i přesto organizaci přizpívá. Teď mi však není jasné, ve chvíli kdy pacient je bez jakýchkoli finančních prostředků a nemá žádnou pomoc, je možné, aby byl zaměstnán? Např. léčba úplné v jiném prostředí než dříve fungoval a tedy i nové zaměstnání? Jsem závislák nejen na drogách, ale i na automatech, ničí mě prostředí a někteří lidé okolo mne - zašla jsem už moc daleko, proto jsem pro svou léčbu v komunitě objetovat i ztrátu v současném zaměstnání a zároveň se odstěhovat z prahy. Prosím poraďte mio. Děkuji nikola

Odpověděl: Jana Marečková
Milá Nikolo, v prvé řadě bude třeba si komunitu, která by Vám po všech stránkách vyhovovala, vybrat (pozornost byste měla věnovat tomu, zda komunita pracuje s cílovou klientelou s problémem patologického hráčství či s klientelou s kombinovanou závislostí). Seznam komunit najdete na adrese www.terapeutickekomunity.org – zde se také dozvíte všechny informace o jednotlivých komunitách – tedy i to, co je třeba pro přijetí do komunity učinit a jaké jsou podmínky přijetí (většinou je to žádost o přijetí, několikastránkový životopis, vyplněné formuláře nebo předvstupní dotazníky, doporučení odborného zařízení). Vybrat si vhodné zařízení není úplně snadné a je to pro úspěch léčby velmi důležité, proto Vám doporučuji navštívit Kontaktní centrum Sananim, kde Vám s výběrem komunity (ale možná i s tím, zda právě léčba v komunitě je pro Vás vhodná) mohou pomoci, kromě výběru Vám zde pomohou léčbu i zprostředkovat a pomohou Vám se vstupními formalitami. Občanské sdružení Sananim spravuje dvě komunity - TK Karlov (pro klienty ve věku od 15 do 22 let a pro matky s dětmi) a TK Němčice (pro klienty od 23 let s delší drogovou kariérou). Např. v těchto komunitách, pokud má klient legální příjem, přispívá denně 33 Kč na stravu a 70 Kč na ubytovaní. Do léčby může nastoupit i v případě, že žádný příjem nemá. Během ní si ve spolupráci se sociálním pracovníkem zařídí sociální dávky a příspěvek na ubytování, ze kterých může náklady hradit. Během prvních tří fází není možné, aby klient byl zaměstnán, ale ve čtvrté tedy poslední fázi léčby je naopak žádoucí aby klient pravidelně docházel do zaměstnání. Terapeutické komunity jsou nestátní nezdravotnická zařízení a léčba tudíž není hrazena ze zdravotního pojištění. Pokud se budete o chtít léčbě v terapeutické komunitě dozvědět více informací – doporučuji Vám kromě výše uvedené adresy, kde si přečtete informace o jednotlivých komunitách také publikaci Průvodce léčbou v terapeutické komunitě – praktická příručka pro uživatele drog, autorů Preston, A., Malinowski, A. a Šefránek, M. – je možné si ji volně stáhnout na webových stránkách www.drogy-info.cz. Kontakt na Kontaktní centrum Sananim jsem Vám psala již v minulé odpovědi, ale pro jistotu jej ještě posílám: Osadní 2, 170 00 Praha 7, telefon: 283 872 186, e-mail: kacko@sananim.cz. Otevírací doba: pondělí, víkendy a svátky: 13.00 - 20.00, úterý – pátek 9.00 – 20.00. Přeji Vám hodně štěstí. Budu ráda, pokud mi napíšete, jak vše probíhá. Blanka Kačírková.