jak dál po léčbě v psychiatrické léčebně
Mila
Dobrý den, chtěla jsem se informovat, jaké jsou možnosti pro osobu závislou na drogách poté, co obsolvovala 3měsíční pobyt v psychiatrické léčebně na oddělení pro léčbu závislotí. Jde o mého bratra, který nejprve po detoxu nastoupil do komunity v Nové Vsi, kterou však záhy opustil a nastoupil do Beřkovic. Léčba tam probíhá 3 měsíce a pro něho by měla skončit na začátku nového roku. 3 měsíční léčba se však zdá jako nedostačující vzhledem k tomu, že jeho závislot na heroinu, subutexu a pervitinu trvala zhruba 6 let. Doporučuje se pobyt v nějaké terapeutické komunitě nebo rovnou doléčovací proces? Jaká je praxe? Děkuji za odpověď. S pozdravem Milena R

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás Mileno, toto je zcela individuální záležitost, někteří uživatelé podstoupí pouze základní léčbu na některém z AT oddělení na psychiatrii a po té se zařadí do doléčovacího procesu. Já spíše doporučuji pobyty v terapeutických komunitách, které vzhledem délky trvání ( 6 až 12 měsíců ) pobytu více plní svůj účel. Léčba drogové závislosti je dlouhobobá záležitost a léčba v terapeutických komunitách je svoji časovou délkou více odpovídající. Další prioritou TK je i kapacita klientů ( cca 15 lidí ), narozdíl od AT oddělení, která bývají často přeplněna a pracovníci nemají tolik času a prostoru s klienty pracovat, tak jako je to možné v komunitách. Myslím, že komunita také více připraví na život venku. Po úspěšném dokončení pobytové léčby, doporučujeme navázat doléčovacím procesem, který je též nezbytnou součástí při léčbě drogové závislosti. Tímto se šance na úspěšné zvládnutí tohoto problému mnohonásobně zvyšují. Jestliže Váš bratr po dobu 6 let zneužíval návykové látky, spíše bych se přiklonila k variantě komunita - doléčování. Uvedla jste, že již byl v TK Nová Ves, ale raději po krátkém pobytu zvolil PL Beřkovice. Jestli se postoj Vašeho bratra k léčbě v TK změnil a on by rád na léčbu v PL navázal vhodnou komunitou, je zapotřebí toto začít vyřizovat, jelikož díky nízké kapacitě klientů v TK je někdy dlouhá čekací doba. Kontaktní centra pro uživatele drog vedou pořadníky a k tomu je třeba zaslat nebo podat žádost o zařazení do takového pořadníku. Toto by si měl Váš bratr co nejdříve podat, aby si dle vyrozumnění, kdy by byl případný nástup možný, mohl eventuelně svůj současný pobyt v PL prodloužit, aby vše na sebe navazovalo. Jestli se budete potřebovat ještě na něco zeptat, klidně znova napište. Mějte se hezky. M.K.