nesrovnalosti
BR
V dotazu z 29.3 2001 od "krtek" s nadpisem "XTC a jaterni testy" J. Minařík píše, že Extáze není hepatotoxická. Teď už tvrdí, že ano, což si myslím i já. To znamená, že před rokem ještě hepatotoxicita mdma nebyla známa? Takže za pár let se v souvislosti s touhle látkou může přijít na další průser, kterej ještě nikdo netuší? Nebo je to tak, že jste to nevěděli vy?

Odpověděl: Jakub Minařík
Nu. Já v tuhle chvíli nemám k disposici ten dotaz, resp. svou odpověď, takže se nemůžu podívat, co jsem vlastně odpovídal. Ale podívám se a dík za upozornění.
Jinak:
Samozřejmě, že nevíme všechno. A musím s lítostí připustit, že dokonce ani já nevím všechno. Bohužel. Ale na druhé straně - vyjma boha jsme na tom všichni stejně.
Ohledně těch průserů, na které se přijde později - to je samozřejmě také pravda. A někdy se to děje i u léků, které jsou před vypuštěním do oběhu setsafra dobře testovány.
Takže nabízím mírně upravený výsek z textu o MDMA od MUDr. Tomáše Páleníčka a PharmDr. Magdy Fišerové, abych celou věc uvedl na pravou míru:
Klinicky se poškození jater po užití extáze může projevovat od pouhého zvýšení jaterních testů až po akutní jaterní selhání, které může končit i smrtí nebo být důvodem k transplantaci jater. Akutní poškození jater po extázi může napodobovat virové žloutenky. Mimo jiné je častým příznakem u toxických hepatitid je bolest břicha. MDMA může být také jednou z látek, která je schopna vyvolat chronickou hepatitidu a eventuelně cirhozu. Mechanismus jaterní toxicity MDMA nebyl doposud přesně objasněn. Může být spojen s působením některého metabolitu MDMA nebo kontaminací tablet jinou látkou při jejich výrobě.
P.s. Ať jsem nevěděl a nebo věděl a napsal tak, že si z toho někdo tuhle informaci přečetl - vnímám to jako svou chybu a omlouvám se. :-)