Otazka
eee
problém netrápí mě ale známou velice hodnou,ke všemu již 75 letou paní. Bydlí se svým vnukem,kterého rodiče již v mládí zavrhli do ústavu. Babička se ho ujala .Kluk poslední dobou této paní velice ubližuje-zatím sice jenom slovně a citově ale je otázka času,kdy dojde na tělesné násilí. Policie, která byla již několikrát i sousedy přivolána vždy odjela, že zatím nemá možnost zasáhnout. Útoky se stupňují, paní žije v neustálém stresu. Kluk fetuje a je bezohledný vůči své babičce. Poraďte mi, kam se obrátit když o léčení nechce ani slyšet. Potom jsou jeho reakce ještě horší. Protože je to moje moc dobrá známá a nevím jak jí pomoci kam se má obrátit když vnuk začne zase "řádit". Je možné ho někam umístit nebo nechat odvézt bez toho aby se dopustil tělesného násilí což policie odmítla?

Odpověděl: Dana Pěčová
Je směrodatné, kolik je vnukovi let. Je-li neplnoletý, lze ho umístit do výchovného ústavu, což může učinit jeho zákonný zástupce přes OPD, či kurárota. Pokud je plnoletý, bylo by dobré s ním dohodnout pravidla, tzn. za jakých podmínek může s babičkou bydlet. Např. finanční přispívání na chod domácnosti, doba, kdy může chodit domů - zda může pod vlivem drog či nikoli, pomoc s pracemi doma,aj. Když dohodu odmítne, nebo nebude dodržovat, může ho babička z domu vykázat a dohodnout se s ním třeba tak, ža smí chodit každou neděli na oběd, nezávisle na tom, v jakém bude stavu a pokud se půjde léčit, tak pravidla zase zmírnit. Každopádně doporučte babičce, ať se pokusí zkontaktovat nějaké zařízení pro léčbu drogově závislých, většinou nabízí poradenství pro rodinné příslušníky nebo mají rodičovské skupiny závislých, kde se může poradit a kde dostane podporu, kterou bude nejspíš velmi potřebovat. Můžete se obrátit na naše zařízení tel. 02/20 80 31 30, kde vám mohu poskytnout bližší informace.