jak poznam že fetuje???
Laura
pred nekolika mesici jsem se seznamila s klukem, o kterem jsem se pozdeji dozvedela od znamych, ze fetuje. kdyz jsem mu to rekla, rekl, ze jen dodava a da si obcas,ale ze s tim prestane. podle chovani bych nerekla, ze neco bere(myslim pernik). jde o tom, ze lide, kterym drive dodaval mi tvrdi, ze smazi a to dost a kdyz se o tom s nim bavim, tak velice presvedcive rika opak a argumentuje. nevim komu mam verit...kdyz ho vyzvu k nejakem testu, chova se tak ochotne, ze je mi pak i hloupe nejaky mu delat.mam ho rada a tak i doufam v to. ze si nic nedava, ale kdyz mi to pak nekdo rekne, tak sem zmatena. v jeho chovani je divne takove to, ze vecne nezveda telefon, neni tu kdyz clovek potrebuje, nevim co dela..atd. a pak se ozve jakoby nic s nejakou vymluvou. nevim jak se chova clovek ktery fetuje nekolik let, ale ne treba velke mnozstvi??? treba to ani nemusi jit poznat...mrzi me, ze pokud neco bere, tak zapira. i kdybych mu udelala test, tak ten ma platnost nekolik dnu ci tydnu. muze mi ne to rict, ze si dal treba pred mesicem jen trochu.to ja nepoznam.kamaradka, ktera ma s drogami zkusenosti mi rikala, ze mi to neprizna do posledni chvile a i kdyby si pichal a mel nakou nemoc, tak mi to proste bude zapirat za kazdou cenu, ze to na sebe nikdo nerekne..nevim komu verit..treba si obcas s nekym dal, a ostatni si pak domysleli, ze si dava porad, kdyz jim to sehnal...opravdu nevim co si mam myslet..prosim poradte. kde se dela spolehlivy test na drogy? do centra asi nepujde, navrhoval mi, ze pujde i k doktorovi - nechapu ale k jakemu...chova se uplne normalne,nema zadny znamky toho ze by si neco daval..jak poznam že si picha???zadny vpichy sem nevidela...dekuju za odpoved.

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, v první řadě – to, že Váš přítel „jen“ dodává a dá si občas není žádná výhra – obchodování s drogou je trestné. Pokud by přítel, jak píšete, dost bral pervitin, pravděpodobně by se u něj objevily některé známky užívání, např. rapidní úbytek tělesné hmotnosti, změny denního rytmu – bdění v noci, spánek a únava ve dne, intoxikovaný člověk nemá pocit únavy ani hladu, má rozšířené zornice, má celkově zrychlený projev, je zvýšeně aktivní a hovorný, při delším pravidelném užívání se mohou objevit psychické problémy – podrážděnost, úzkost, depresivní nálady, psychické stavy mohou někdy vyústit v toxickou psychózu. Člověk, který bere drogy, má odlišný styl života – stýká se s lidmi, co drogy berou, vyhledává místa, kde se drogy berou, vyhledává typ zábavy, ke které droga patří, pokud bere dost, stěží zvládá chodit do zaměstnání. Lidí, kteří fetují několik let, ale ne velké množství, mnoho není, většinou nevydrží kontrolovaně brát a časem začínají brát intenzivněji. Co se týká testů, dobře jste odhadla, že testy nejsou řešení – pokud bude výsledek pozitivní – nezjistíte, zda přítel užil pervitin pouze jednou nebo ho bere pravidelně, pokud budou testy negativní – uvěříte příteli, že už nebere a že jste se zrovna netrefila do doby, kdy pervitin již nebyl u přítele zjistitelný? Pokud byste přeci jenom chtěla po příteli aby se nechal testovat – můžete si v lékárně volně zakoupit test na přítomnost metamfetaminu v moči, stojí asi 100,-Kč, je to test pouze orientační a je dobré, pokud přítel neví přesný termín, kdy bude test proveden. Test Vám provede i Národní toxikologická laboratoř Praha, tel.: 296 151 284, adresa Na Bojišti 1, 120 00 Praha 2 nebo jiná laboratoř ve Vašem regionu. Pro Vás by mělo být bez ohledu na to, zda přítel užívá drogu důležité to, zda chodí do řádného zaměstnání (nemyslím tím obchodování s drogami) nebo řádně studuje, dále, jak je spolehlivý a zodpovědný coby Váš partner (to, že není k dispozici když ho zrovna potřebujete by nemělo být pravidlem), měla byste vědět, jak tráví volný čas, s kým se stýká, kde bere např. peníze, pokud si řádně nevydělává – zda neobchoduje a nepáchá tím trestnou činnost. To, že přítel nemá vpichy neznamená, že pervitin neužívá, je možné, že pervitin šňupe. Pokud nechce do protidrogového centra Váš přítel – můžete tam sama zajít a poradit se o svých podezřeních. Kontakty naleznete na adrese www.drogy-info.cz pod heslem Mapa pomoci, můžete si přečíst informace o pervitinu na stránkách drogové poradny pod heslem stimulační látky. Tak přeji hodně štěstí.