pokračování problému z otázky 5.6.02 - Jaký postoj zaujmout?
sleepwalk
Navazuji na situaci popsanou ve výše uvedené otázce. Mám pocit, že jsem něco pokazil. Měl jsem sraz s onou kamarádkou, v oné otázce popsanou. Ona si mezitím našla někoho, s kým (možná) chce chodit, i když současně odmítala přerušit kontakt se mnou. Pouze už se nechtěla ke mně přestěhovat. Udělal jsem gesto a ustoupil ji z cesty, i když moc nechtěla. Pak jsem si ale uvědomil, že dvaadvacetiletý nezaměstnaný kluk ji z problémů s drogami nevytáhne, spíš naopak (navíc ta kamarádka prohlásila, že on smaží taky a pak to obracela v žert, že prý ne a že se o ni postará). Zaujal jsem k ní tedy tvrdý postoj a poslal jí dlouhou, drsnou ale upřímnou textovku. Její reakce byla hysterická, prý ji psychicky ničím, což už mi nedovolí, drogy ji prý otevřely oči a mám ji nechat, zapomenout na ni a nechce mě nikdy vidět. Podotýkám, že mezi námi je dvacet let věkového rozdílu, přesto jsme si vždy rozuměli a brala mě jako autoritu a částečně snad i kompenzaci za otce, který od nich kdysi odešel. Chtěl bych přesto něco pro ni udělat, i když cítím, že v tomto případě už jsem bezmocný. Rád bych alespoň znal pravděpodobnou prognózu dalšího vývoje. Popíšu její situaci: ukončila střední školu (o svatém týdnu před maturitou fetovala a tak málem prolítla, prošla jen na přímluvu ředitelky), na vysokou školu se velmi pravděpodobně nedostane (zkoušky asi neudělá, ani se k nim neučila), práci si bude shánět dost těžko při své poměrně konfliktní povaze. Bydlí na malé vesnici, kde vliv oné party je dominantní, protože zde není moc jiných možností, "co dělat". Její matka je dost autoritativní (o tom, že dcera bere drogy, ví, ale neví, jak problém řešit a ke mně má nepřátelský postoj). Má nyní její finance pod kontrolou. Slečna je navenek rádobysilná, zdůrazňující svoji touhu po samostatnosti, ale vnitřně poměrně labilní, se silnými sebepodceňovacími sklony, občas až verbálně sebedestruktivními a velkou, nepříliš přiznávanou potřebou citového zájmu. Je přitom dost inteligentní, aby alespoň tušila, že se pervitinem ničí (měla silácké řeči, že kdyby žádný perník nebyl, chybět ji nebude, pořád jí to asi víc dává než bere a myslí si, že to má pod kontrolou). Mně velmi věřila, ale když jsem zaujal k její feťácké partě odmítavý postoj, silně se jí to nelíbilo. Přesto ji na mně hodně záleželo. Nyní jsem si k ní cestu uzavřel a ztratil jsem na ni vliv (domníval jsem se, že pomocí tohoto vlivu ji dokážu přivést k rozhodnutí léčit se). Nechci, aby špatně skončila, ale je mi jasné, že když nebude chtít sama, nedostane se z toho. Rád bych proto znal váš názor na následující otázky: 1. Jak dlouho obvykle trvá období, než si člověk uvědomí, že mu droga víc bere než dává, konkrétně u pervitinu, s přihlédnutím k popisu uvedené dívky? 2. Jakým způsobem uvažuje člověk, který je asi tři měsíce na pervitinu, když se ocitne v situaci jako dotyčná dívka - "vyvržená" z jistoty školy do nejistoty života, bez finančního zdroje, pod domácí kontrolou? Není typem, který by doma kradl, aby měl na dávky, alespoň zatím ne (ještě neprodávala ani své vlastní věci), určitý smysl pro spravedlnost i stud v sobě stále má. Bude se svůj život snažit podřídit získání peněz na další dávky, zvlášť když si za drogami stojí a říká, že jí "otevřely oči"? 3. Co v dané situaci můžu udělat já a jaká je pravděpodobnost, že si svůj kategorický odmítavý postoj, který zaujala ze dne na den, rozmyslí, aby ve mně získala případné finanční zdroje? (vždycky jsem jí v tomto směru hodně pomáhal - než začala brát drogy - ale na druhou stranu má něco jako svou "hrdost", což je ovšem podle mě vlastnost, kterou drogy postupně rozpustí). 4. Možná nesmyslný dotaz: může mít skutečně člověk, který místo učení k maturitě "smaží" (ačkoliv předtím byl cílevědomý a velmi ambiciozní), drogu pod kontrolou? 5. Nakolik se v jejím změněném postoji ke mně odráží změna psychiky pod vlivem drogy? A pokazil jsem něco tím, že jsem k ní zaujal hodně tvrdý postoj, přesto že mi věřila? Vím, že to nejsou jednoduché otázky, ale já neprosím o řešení (to je jedině na té dívce), spíš o názor odborníka. Děkuju.

Odpověděl: Jakub Minařík
1. To období může být různě dlouhé. Záleží na tom, kde má ta slečna hranice. Dost toho může mít už na podzim, ale taky třeba za dva roky. Pokud jí chcete pomoc, vydržte a počkejte si. Možná, že až jí bude špatně tak vás vyhledá a budete se jí hodit.
2. s těmi penězi - záleží opět na tom, kam až je ochotná zajít. Jsou lidi, kteří po zjištění, že okradli rodiče nebo prodali svou oblíbenou věc obrátí, ale to je jen někdy.
3. Že si bude schopna rozmyslet svůj kategoricky odmítavý postoj kvůli penězům je dost pravděpodobné. A co můžete udělat. Držte si své rozhodnutí. Jedinná pomoc kterou jí můžete nabídnout je že si udržíte svoje hranice a pomůžete jí v jejich rámci.
4. Myslím, že ne. Alespoň aktuálně.
5. Myslím, že se v jejím změněném postoji odráží drogy hodně a myslí, že jste nic nepokazil, spíše naopak. Dal jste jí šanci se k vám vrátit až si to porovná v hlavě.
Víte, v téhle situaci je nejdůležitější být trpělivý a jednoznačný. A taky možná chápající, ale nesmlouvavý. A mám tak trochu dojem, že to zvládáte. Nevím, jak moc můžete pomoci-to záleží na spoustě věcí-může to být od vůbec až po hodně, ale důležité je to nezhoršovat. :-)