Jaký postoj zaujmout?
sleepwalk
Kamarádka bere pervitin, podle jejích slov něco přes 2 měsíce, zpočátku zřejmě nepravidelně, teď už asi tolik, kolik jí její možnosti (finanční a časové) dovolí. Nepřestala ani během maturitních zkoušek. Její matka o tom už ví (prožila před ní dost tvrdý "dojezd" a všechno vyšlo najevo), poslala ji k psychologovi, ale kamarádka s ním odmítla spolupracovat. Myslím, že už to nemá pod kontrolou a nejsem si jistý, jestli není ve fázi, kdy ji to prostě "baví". Vím, že má sebedestruktivní sklony (nemyslím tím vyloženě fyzickou sebevraždu) - otázka mimo: může být braní drog i citovým vydíráním a žádostí o zájem? Je inteligentní a tak myslím, že podvědomě tuší, že je to problém, ovšem nevím, zda už dospěla do stadia, kdy by ho chtěla řešit. Hodně mi na ni záleží, mám ji rád víc než sebe a bolí mě, když na ni pozoruji výrazné změny v chování. Jsem pro ni už z minulosti někým, komu se vždy se vším svěřovala a myslím si, že je na mě také silně citově upnutá, určitě mi zatím důvěřuje a snad ji na mě i záleží. Loni jsme se dohodli, že se ke mně po maturitě přistěhuje, zatím to k tomu tak nějak směřuje. Řeším teď dilema, jak se zachovat. Konzultoval jsem to s mnoha známými a ti mi radí protichůdné věci. Buď abych se od ní distancoval, nechal ji v tom "plavat" a byl připravený jí podat pomocnou ruku, až si ten problém sama uvědomí a bude se chtít vrátit do normálu - v takovém případě se ale bojím, že by to šlo dost rychle od šňupání k píchání a od píchání k heroinu. Nebo riskovat, že změna prostředí, kdy odejde z domova a bude mít dost zážitků ji může dosavadní míru závislosti nahradit... ale v takovém případě se může stát, že tak, jak už nyní patrně lže sobě, začne lhát i mně a nakonec mě bude jen využívat. Je lepší být tvrdý nebo v určitém slova smyslu možná naivně optimistický? Chci s ní koncem týdne na toto téma vážně a důrazně promluvit a nejsem si jistý, jak se k tomu postavit. A rád bych se také zeptal, jak rychle si může člověk po dvou měsících odvyknout a jak vysoká bývá pravděpodobnot recidivy.

Odpověděl: Jakub Minařík
Ano, braní drog může být i vydíráním a žádostí o zájem.
Asi bych na vašem místě byl tvrdý-to jednak proto, že jí naivním optimismem moc nepomůžete a pak taky-riziko že vás do toho stáhne je vysoké. Hlavně proto, že ji jak sám píšete máte rád víc než sebe. To je průser skoro jistej. Pokud s vámi bude bydlet tak stačí jen málo a vaše dosavadní soudnost bude ta tam.
Možná byste jí mohl pomoct a to dost výrazně tím způsobem, že pokud chce s vámi bydlet a nebo k vám i jen chodit na návštěvu je pro vás naprosto nepřijatelné, aby dál brala. Musí abstinovat a to minimálně nějaký delší čas. Taky bych po ní chtěl, aby vstoupila do kontaktu s nějakou specializovanou institucí (návrat k jejímu psychologovi bych asi nedovolil a v jejím výběru si ponechal právo veta), která se zabývá péčí o uživatele drog. Mělo by se jednat o instituci léčebnou (takže ne K-centra), psychoterapeuticky orientovanou s nabídkou intenzivních ambulantní léčby buď individuelně, nebo formou skupin, ale hlavně několikrát týdně. Do kontaktu s touhle institucí byste měl vstoupit i vy a společně byste měli určit pravidla hry (jak často bude chodit, jestli a jak často se budou konat pravidelné schůzky, zda budete chodit na skupiny pro rodiče a pro partnery, zda je možné testovat její abstinenci a jestli můžete k tomu testování dát podnět i vy, ...). Protože nejen ona, ale i vy budete potřebovat pomoc a podporu a navíc. Takovýhle model řešení bych jí asi na vašem místě nastínil a nechal jí čas na rozmyšlenou, resp. pokud by bez výhrady souhlasila, asi bych to na vašem místě přijal. Jinak bych jí nabídl, ať se rozhodne. A dal jí na to několik dní.
Jen na vysvětlenou-výše popsaný způsob vám pomůže sejmout ze sebe břemeno kontroly abstinence, ..., rozložit pomoc kterou jí nabízíte do větší šíře a taky-v případě komplikací (znova se rozjede) pomoci ji najít jiný způsob léčby. Co je na tom ale podstatné-ROZHODNOUT SE MUSÍ ONA-vy můžete jen asistovat a podporovat-ale jen v mezích vašeho vztahu. Léčbu sám nezvládnete-to musí udělat jiní.
Pokud jste z Prahy či okolí, nabízím naše služby :-)