Lze při závislosti na subutexu vychovávat dítě?
Helena
Moje dcera byla asi 4 roky závislá na Heroinu. Je matkou 5 letého díěte . V lednu nastoupila léčbu v Jemnici, kterou předčasně po10 dnech sama ukončila. Nyní je pravděpodobně závislá na Subutexu /černý trh/ Navštěvuje psychiatrii ale pořád si stěžuje že doktorka jí dává slabé léky. Subutex jí vozí její přítel z Ostravy /taky závislý/. Je neúnosné, aby se dále starala o dítě, nezvládá to , odmítá pomoc z mé strany . Já za ní stále chodím, snažím se jí pomáhat s dítětem mívám ho u sebe, ale te´d bude chodit do školy a ona ho nebude schopna včas vzbudit ,učit se sním apod. Mám je oba velice ráda . bydlím 6 km od nich jsem jim pořád nablízku ale neumím ji přimět k léčbě. Nevím co udělat pro záchranu dcery i jejího syna.Poradte mi prosím. Helena okr. Třebíč

Odpověděl: Jakub Minařík
Pokud je klient na subutexu stabilizovaný a jinak funguje normálně, tak je nepochybně výchovy potomka schopen bez omezení. Ale to co popisujete není asi zrovna ten případ. Pokud byste chtěla mít dítě ve své péči musela byste kontaktovat sociálku a nechat rozhodnout soud, aby schopnost péče o dceru posoudil. Kdyby se dcera chtěla léčit, existuje možnost i léčby s dítětem, stačí napsat, kontakt vám zprostředkujeme. Jinak z toho co píšete se mi zdá, že dcera spíše nemá o léčbu zájem a pokud jí nebude nic nutit, tak se její zájem nejspíše neprobudí. Pokud byste chtěla dceři pomoci bylo by nezbytné na ni vyvinout tlak, který by jí nutil ke změně. Takovým tlakem může být například výše zmmíněný spor o dítě, nebo odmítnutí finanční či jiné pomoc. Tlak musí být soustředěný a dlouhodobý.