Hypnotika
Twisp
Jsou zname moznosti zneuzivani hypnotik- jak tyto pusobi a jak vysoko na zebricku pusobnosti se pohybuje lek Stilnox a jaka jsou pripadna rizika jeho dlouhodobejsiho zneuzivani?

Odpověděl: Bára Orlíková
Stilnox patří mezi hypnotika tzv. III. generace (působí příznivěji než dříve obvykle užívané preparáty obsahující barbituráty nebo benzodiazepiny a je u něj menší riziko závislosti než u předchozích typů léků), obsahuje účinnou látku zolpidem. Je určený ke krátkodobé léčbě nespavosti, nedoporučuje se dlouhodobé podávání a doba léčby nemá překročit 4 týdny a denní dávka nemá být vyšší než 10 mg (1 tableta). Při dodržení doporučené doby léčby a dákování je riziko psychické i fyzické závislosti a zvýšení tolerance minimální. Ovšem toto riziko se zvyšuje jednak při nedodržení výše uvedených doporučení, jednak při kombinaci s dalšími látkami (především se jedná o narkotická analgetika). Taktéž je vyšší riziko vzniku závislosti a zvýšení tolerance v případě, že dotyčný, který je užívá, byl v minulosti nebo je aktuálně závislý na alkoholu nebo jiných drogách nebo pokud má jinou psychiatrickou diagnózu. Jakákoli kombinace Stlnoxu s s látkami tlumícími centrální nervový systém je nevhodná a může vést k nežádoucímu zvýšení útlumu. Další informace o Stilnoxu najdete na www.stilnox.cz nebo na www.nespavost.cz, kde se můžete na cokoli zeptat prostřednictvím jejich on-line poradny.