Sandy
Dobry den, dnes jsem objevila vasi poradnu, kdyz jsem zacala cist knihu Drogy-otazky a odpovedi, tak jsem se odhodlala k tomu, ze vam napisi s tim, ze mi mozna konecne date odpoved na me jiz pulrocni trapeni..Takze..Pred rokem a pul jsem poprve zkusila s novym pritelem, ktery jiz mel zkusenosti, extazi..Ten ucinek me velice 'chytl'..Zacala jsem s tim pomalu, jednou za tyden, za dva mesice jsem se dostala ke kokainu, zahy ke speedu (tak se tomu rika v Nemecku, kde ziji, myslim, ze jde o metamfetamin), a sem tam marihuanu..Delali jsme obvykle takove party, ze jsem si dala asi gram kokainu, kolem peti extazi, nejaky speed a na zaver marihuanu, coz byl pro nas ten nejlepsi zaver..Takhle to trvalo asi rok kazdy tyden, dokud se mi nestala takova vec..Vzala jsem si jednu jedinou pilulku extaze, v ktere ale muselo byt hrozne svinstvo, nebot bylo i priteli spatne, a prozila jsem pak zatim to nejhorsi, co do te doby, dostala jsem zachvat, pri nemz jsem mela silnou hyperventilaci, tachykardii, mela jsem od bricha az po krk v tele jakoby vse stahnute a neskutecnou bolest u srdce a take krece v prstech, trvalo to asi dve hodiny, myslela jsem, ze umru, pritel nechtel volat sanitku kvuli tomu, ze jsme brali ty drogy, ale prijel nas kamarad, ktery je zdravotnik, a ten mi rekl, ze se nemusim bat, ze neumru a ze to vyprsi..Taky to vyprselo, ale dve hodiny nato vse znovu, opet jsem to prezila a myslela jsem, ze bylo naposled..Samozrejme jsme ihned s drogami skoncili, protoze tak hruzna zkusenost mi dala opravdku zabrat..A od te doby se to zacalon stavat casteji, nekolikrat me odvezla sanitka, vzdy mi dali neco na uklidneni, vysetrili mne a co se tyce organu, je vse v poradku..Nikdy jsme ovsem nikomu nerekli, ze se mi to poprve stalo po uziti drogy..Dali mi antidepresiva s tim, ze mam panickou poruchu, kardiolog zase rekl, ze si mysli, ze mam ty zachvaty od zad od nejakeho skripleho nervu a v te dobe mi taky zjistili nedostatecnou funkci stitne zlazy, coz by s tim pry taky mohlo souviset. Opakuji, ze nikdo nevedel, ze jsem brala ty drogy..Po tech antidepresivech se mi to zlepsilo, ty zachvaty jiz nemam tak casto, ale presto i po pul roce se citim strasne a velice me tizi otazka, zda jsem si to privodila jen temi drogami nebo by to prislo i tak ..Jenom chci rict, ze jsem si celou dobu uzivani drogy delala velike starosti a mela velmi spatne vedomi, nebot jsem jinak velmi emocionalne zalozena a zasadova, a tim jsem zklamalu sama sebe, ale bylo tak tezke jen tak prestat, takze se asi stalo, co se stalo a mozna to tak melo byt..Momentalne jsem ve spatnem psychickem stavu, zachvaty se zase vraceji, dokonce jak pisu tyto radky, tak citim tu prisernou uzkost v sobe..Prosim napiste mi co si o tom myslite a nezlobte se za tak dlouhy dopis, jste prvni, kdo vi celou pravdu..Dekuji za odpoved..S.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, s velmi podobnými případy jsem se setkala už několikrát, a to především u lidí, kteří kombinovali marihuanu s dalšími halucinogeny, nebo byli dlouhodobí kuřáci marihuany. Průběh je většinou podobný - jedna intoxikace, po které následuje příšerný zážitek s tachykardií, dušením, panickou atakou apod. Pocit, že člověk zemře. Vše přejde, ale opakuje se při další intoxikaci a většinou bohužel i bez ní. Návštěvy lékařů, kteří na nic nepřijdou...Vždy je třeba vyloučit fyzické příčiny, proto je samozřejmě ideální sdělit příčiny prvních potíží (mohlo jít opravdu o otravu některou z přísad, které do extáze nepatří). Většinou ale i tak skončí lékařský závěr bez nálezu. Pro psychické příčiny mluví právě i to, že pomáhají antidepresiva, anxiolitika. Problém je, že už jen strach, že se podobná zkušenost bude opakovat je strašně vysilující a samozřejmě špatné očekávání má tendenci se naplňovat. Mám zkušenost, že na tyto potíže, které nepřestávají ani po měsících, velmi dobře zabírá kombinace psychofarmak a dlouhodobé terapie, kde můžete říct všechno o příčinách, pocitech, které máte před panickou atakou apod. Zkuste tedy k antidepresivům přidat ještě terapii, ne zaměřenou jen na drogy, ale spíše dlouhodobější. Přeji Vám, abyste se brzy cítila líp.