piperazin (mCPP)
Dobrý den. Chtěl bych se zeptat jaké máte zkušenosti u Vašich klientů s užíváním látky - 1-(3-chlorfenyl)piperazin (mCPP), jak popisují účinek této látky. Osobně nekonzumuju žádné nelegální psychoaktví látky, navíc užívám několik psychofarmak, takže bych to ani nezkoušel, nicméně někteří mí známí mCPP užívají. Z toho mála co jsem našel na netu, divím se , že je krom halucinogenního účinku popisován i účinek stimulující , dle mechanismu účinku bych si myslel že vyvolá maximálně úzkost a tenzi, které mohou k zrychlenou psychomotoriku provokovat. Díky za odpověď na tuhle nikterak akutní otázku :)

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás a omlouvám se se za naprosto nestandardní dobu odpovědi. Pokoušela jsem se oslovit kolegy (Farmakologický ústav, Psychiatrické centrum Praha), kteří o mechanismech účinků těchto nových syntetických drog vědí více než já. Ti potvrdili, že mCPP vyvolává mírné stimulační účinky, někdy může způsobit i úzkost a tenzi, jak píšete. Nikdo z klientů ani na této poradně, ani klienti, kteří dochází osobně do zařízení, která znám, nemají s touto látkou zkušenost. Je to poměrně nová a nikoli běžně užívaná droga, takže moc informací ohledně jejího užívání nemáme. Takže je mi líto, ale konkrétnější informace pro Vás bohužel nemám. Kopíruji podrobnější informace, V roce 2005 byla v zemích EU zachycena Systémem včasného varování (EWS) nová psychoaktivní látka 1-(3-chlorfenyl)piperazin (mCPP). V březnu 2007 vydal Europol a EMCDDA zprávu týkající se aktivního monitorování mCPP . Chemicky patří mCPP do skupiny látek s piperazinovou strukturou. Jedná se o bílý prášek, případně o bezbarvý nebo světle žlutý roztok. Na nelegálním trhu je dostupný ve formě tablet či kapslí, které jsou často vydávány za extázi (MDMA). Tablety jsou bílé nebo béžové s různobarevnými skvrnami (odtud pouliční název „duhovka“) nebo mohou mít z jedné strany reliéfní obrázek a půlící rýhu. Obsah mCPP v tabletách je značně variabilní, pohybuje se v rozmezí 8-80 mg. Tablety mohou obsahovat i jiné látky, především příměs dalších piperazinů nebo MDMA. Legálně je mCPP využíván ve výzkumu serotoninového systému a ve farmaceutickém průmyslu jako prekurzor pro výrobu antidepresiva trazodonu a jemu příbuzných látek (v České republice je registrován léčivý přípravek Trittico®). mCPP ovlivňuje podobně jako MDMA serotoninový systém v centrální nervové soustavě. Uvolňuje serotonin z nerovových zakončení a zároveň působí na některých serotoninových receptorech jako jejich agonista (např. 5-HT2C) nebo antagonista (např. 5-HT2B). Na rozdíl od MDMA ale mCPP neovlivňuje dopaminový systém. Účinky mCPP dosahují vrcholu za 1-2 hodiny po podání a mohou trvat 4-8 hodin. U zvířat dochází ke zvýšení lokomotorické aktivity a je potlačena chuť k jídlu. U lidí se jedná o podobné stimulační a halucinogenní účinky jako v případě MDMA. Může se dostavit euforie nebo naopak dysforické stavy, stejně tak může mCPP působit anxiogenně (zvyšovat úzkost) nebo naopak sedativně (tlumivě). Negativní účinky mCPP připomínají tzv. serotoninový syndrom, sestávají se z neklidu, nevolnosti, zmatenosti, zimnice, citlivosti na světlo a hluk, strachu ze ztráty kontroly, migrény až ze záchvatů paniky. Kromě serotoninového působení může ke změnám nálady, úzkosti, panickým a depresivním symptomům přispívat i uvolňování některých hormonů (např. ACTH, kortizol, růstový hormon) účinkem mCPP. Zdá se, že mCPP na rozdíl od MDMA neovlivňuje kognitivní funkce, nepůsobí neurotoxicky a jeho potenciál pro vznik závislosti je nízký. Dosud nebylo zaznamenáno žádné fatální (končící smrtí) předávkování mCPP.