Jak pomoci ?
Eva
Mám kamarádku z dětství na léčení. O tom, že bere drogy asi 8 let a že nad ní všichni zlomili hůl jsem se nedávno dozvěděla od jejího otce. Svěřil se mi, že hledá každého, koho měla ráda a kdo ji měl rád. Doufá, že si uvědomí, že se dá žít i jinak a vzpomene si na všechno hezké, co jsme společně jako děti prožily. Ačkoliv jsem ji dlouho neviděla, mám ji ráda a chtěla bych jí pomoci. Chci jí prozatím aspoň zavolat do léčebny, ale nevím, o čem mluvit - o svojí rodině nebo jejím problému s drogami, či o společných zážitcích? Možná hloupá otázka, ale já se s drogami a lidmi, kteří je užívají opravdu dosud nesetkala. Děkuji za radu a za Vaše stránky.

Odpověděl: Jana Justinová
Je od vás hezké, že chcete vaší kamarádce z dětství pomoci. Chápu ale také vaši nejistotu, jestli si budete mít ještě co říct. Dlouho jste se neviděly a kromě toho lidé, kteří dlouhodobě berou, se hodně změní. Napadá mě, jestli by se nedalo případnému trapnému tichu do telefonu předejít tím, že byste jí nejdřív třeba napsala dopis nebo pohled a počkala, jak na to bude reagovat a jestli sama bude mít zájem se s vámi znovu zkontaktovat. Nebo by se jí nejdřív mohl její otec zeptat. Možná by to zkazilo překvapení, na druhé straně se můžete vyhnout tomu, že bude nepříjemně zaskočená, nebo nebude zrovna v dobré náladě a připravená na hovor s vámi. Může se před vámi třeba cítit trapně za to, čím prošla. Tím, že jí předem dáte vědět, že stojíte o kontakt s ní jí také dáte možnost, aby sama přemýšlela o tom, co si s vámi říct, a aby pak hovor nebyl celý na vás. Přeji mnoho štěstí vám i vaší kamarádce.