Legalita pěstování a sběru etnobotanik
Shaman
Dobrý den, zajímám se o šamanizmus a tradiční medicínu, a chci si založit malou etnobotanickou a etnofarmaceutickou sbírku, ale nechci přitom porušit žádný zákon. Chci se tedy proto zeptat, zdali je v ČR legální pěstovat chvojník (druhy ephedra sinica a ephedra viridis), a dělat si z něho čaj Ma Tuang nebo Mormonský čaj. Chvojník obsahuje efedrin, který je kontrolovaná substance, a mě by zajímalo, jestli už samotné pěstování této rostliny či usušení jejích částí není trestné. Dále mě zajímá, jak je to s prérijní mimózou (Desmanthus illinoensis), která bohužel obsahuje DMT (N,N-dimethyltryptamin). Může být pěstována a nebo držena legálně? Tato rostlina může totiž posloužt k přípravě severoamerické ayahuascy (DMT+IMAO), o které si myslím, že její příprava a držení by u nás asi byla porušením drogového zákona. Bylo by ale legální, kdyby někdo držel pouze části této rostliny, ať už usušené, a nebo čerstvé? Pokud by se nějakým trikem udělalo, aby rostlina DMT moc neobsahovala ("správná" výživa), byla by legální? Obecně tedy: V dodatku ke drogovému zákonu jsou jako kotrolované rostliny drogy pouze kokainovník, kanabis, a mák, vše ostatní jsou pouze čisté chemikálie. Mohou být legálně pěstovány libovolné jiné rostliny obsahující kontrolované substance? Mohou být části těchto rostlin usušeny k vytvoření "etnofarmaceutické sbírky k čistě studijním účelům"? Pokud je některá takováto rostlina použita k vytvoření tradičního léku (např. podle čínské medicíny), je tato forma považována za "lékovou formu" a tudíž legální?

Odpověděl:
Zdravím Vás, omlouvám se za opožděnou odpověď, ale váš dotaz byl poměrně složitý a vyjádření jsem požádádala Mgr. Hanu Gajdošíkovou z Právní poradny A.N.O., která se zabývá právními aspekty drogové problematiky. K vašemu dotazu uvádí: "Dobrý den, jak sám uvádíte, všechny uvedené rostliny obsahují látky, které jsou uvedeny v příloze zákona č. 167/1998 Sb., o návykových látkách. Nedovolené zacházení s takovými látkami můžeme být posouzeno jako některý z tzv. drogových trestných činů. Ačkoliv výslovně není zakázáno přímo pěstování těchto rostlin, problémem je již to, že omammné či psychotropní látky obsahují. Pěstování uvedených rostlin by mohlo být považováno buď za pokus trestného činu dle ustanovení § 187, odst. 1 tr. zákona, dle něhož "Kdo neoprávněně vyrobí, doveze, vyveze, proveze, nabízí, zprostředkuje, prodá nebo jinak jinému opatří nebo pro jiného přechovává omamnou nebo psychotropní látku, přípravek obsahující omamnou nebo psychotropní látku, prekursor nebo jed, bude potrestán odnětím svobody na jeden rok až pět let." V závislosti na závažnosti skutku hrozí samozřejmě i případně vyšší tresty. Pokud byste rostliny pouze vypěstoval, aniž by Vám byl prokázán úmysl dále tyto rostliny zpracovávat za účelem získání omamných či psychotropních látek v nich obsažených, může být vypěstování takových rostlin považováno za opatřením předmětu určeného k nedovolené výrobě omamných a psychotropních látek dle ustanovení § 188, odst. 1 tr. zákona, dle něhož "Kdo vyrobí, sobě nebo jinému opatří anebo přechovává předmět určený k nedovolené výrobě omamné nebo psychotropní látky, přípravku obsahujícího omamnou nebo psychotropní látku nebo jedu, bude potrestán odnětím svobody na jeden rok až pět let nebo zákazem činnosti nebo peněžitým trestem nebo propadnutím věci nebo jiné majetkové hodnoty." Domácí výroba léku v tomto případě není rozhodná, neboť k výrobě léků, které obsahují omamné či psychotropní látky nemáte patřičné povolení ze zákona. S ohledem na shora uvedené mám za to, že pěstování těchto rostlin Vám může přivodit nebezpečí trestního stíhání. S pozdravem Hana Gajdošíková, Právní poradna A.N.O." PS: No, já bych si ještě dovolila malý dodatek - myslím, že to, co popisujete, by byl poměrně rizikový koníček. Nejen z hlediska právního, ale také zdravotního. Experimentování s psychotropními látkami, i když jsou "přírodní", nemusí být vždy zcela bezpečné. Jana Marečková