Otazka
sestra
Dobrýden!Chtělabych se zaptat,jak bych mohla pomoci člověku,který bere drogy,ale asi si to vůbec neuvědomuje.Rodiče neznam a kamarádům je to jedno.Nás,kteří jsme se s ním bavili a měli ho rádi,nezdraví.Vůbec nás nezná.Dokáže lhát do očí.Kamarády jiné pomlouvá a do očí jim to zapře.Určitě o tom nebude chtít nic slyšet,ale já mu chci pomoci, i kdyby on nechtěl.Vím,že to nebude snadné,ale nechat ho v tom určitě nechci.Prosím,poraďte mi,jak ho mám přesvědčit.Jak mu mám vysvětlit,že ho máme všichni rádi.Chci mu vysvětlit,že ho to ničí,ale on si to neuvědomuje,chci aby si to uvědomil,aby se snažil přestat.Teď mi jeden společný kamarád řekl,že si za tisíc korun nakoupil hulení.Moc mě to trápí,nevím co s tím mám dělat.Dříve jsem s ním měla problémy,ale dokázal ty skutečné problémy dobře zamaskovat.Všechno jsem mu uvěřila,odpustila jsem mu.Když mě přestal i zdravit,tak jsem si řekla, že já za ním už chodit nebudu.Nebudu se doprošovat jeho přízně.Ale když jsem se dozvěděla,že jede v drogách,bolelo mě u srdce.Říkala jsem si, že to tak nechat nemůžu.Musím mu pomoci.Věřím,že po ruce budu mít jednoho kámoše,který s tím má také trochu skušenosti,aže mi s ním rád pomůže.Prosím Vás o co nejdřívější odpověď.Vím,že nejsem jediná,kdo Vás žádá o pomoc,ale tohle je už vážné.Je to mladý kluk.Předem Vám moc a moc děkuji.

Odpověděl: Martin Hulík
Rozdělil bych ten problém na 2 části: co on a co vy. Pokud jde o vašeho kamaráda(?), obávám se, že si tím bude muset projít sám. Dejte mu k tomu prostor (ne k braní drog, ale k pochopení, kam to vede, jaké potíže mu to způsobí a že to možná není cesta, kudy se chce dál ubírat). Jak řekl jeden můj zkušený kolega, cesta ze závislosti vede údolím samoty. Jistě mu můžete dát najevo vaše znepokojení, sdělit mu, co si myslíte o jeho životním stylu, ale to je zhruba tak všechno.
Pokud jde o vás: dotaz zní opravdu naléhavě, je znát, že vám na tom klukovi opravdu záleží. Ale "pomáhat mu, i kdyby on nechtěl", není možná úplně ideální strategie. Asi taky nezařídíte, aby pochopil rozsah svého problému. To musí on. Ostatně ani nepíšete co vlastně bere, jak moc a jak dlouho. Musím vás také upozornit, že spousta lidí ve snaze pomoci svým blízkým sami začali s drogami experimentovat (částečně ze zoufalství, částečně aby "pochopili"). Netvrdím, že se to týká zrovna vás, ale důrazně vás před tím varuji. Bude vás možná potřebovat zdravou, až se jednou rozhodne s drogami skončit. Zatím se od něj držte raději dál. Záchranná akce by mohla skončit fiaskem - buď vás zklame on, nebo vy sama sebe.