Škodlivost drogy
Marek
Dobrý den. Mám na vás dotaz, respektive pár dotazů k jedné zásadní věci. Chci se zeptat, jak moc velké "zlo" je droga Extáze, potažmo MDMA?
Abych vás uvedl do obrazu, proč se na tuto otázku ptám, když na netu je hromada informací. Je to pro to, že já v tomto směru si myslím, že tento konkrétní případ, který mě zajímá, není úplně standardní.
Popíšu vám mou konkrétní situaci. Jsem vcelku obyčejný a průměrný člověk, možná se dokonce považuji za až mírně nadprůměrně inteligentního člověka (s ohledem na okolnosti). Je mi kolem 40 let, mám dlouhodobou a stabilní práci a celkem dobře fungující domácí zázemí, kdy jsem se svou již manželkou přes deset let a dvěma dětmi. Prakticky celý můj život se oddávám občasnému pití alkoholu. Bohužel ale i když občasnému, tak v daný moment pití ve velké jednorázové míře. (Abyste pochopili míru oné občasnosti, tak je to v průměru cca 1 za 10 dní). Nicméně pro mě alkohol nepředstavuje závislost fyzickou, ale psychickou. Abyste mě opět chápali. Osobně mi alkohol nechutná v žádné formě (pivo, víno, tvrdý alkohol atd.). Piju jen na různých akcích s přáteli a piju primárně pro zlepšení nálady v daný moment, kdy s každým douškem potlačuji onu fyzickou nechuť k této "droze".
Jsem totiž spíše introvert, ovšem v alkoholovém opojení se dostanu do stavu, kdy jsem komunikativnější, otevřenější a sebevědomější. Jednoduše řečeno se znatelně lépe cítím a bavím. Problém z mé strany je v tom, že jsem celkem racionálně a pragmaticky smýšlející člověk, který si plně uvědomuje, že pít alkohol v takovém množství, není úplně tělu a nejen tělu prospěšné.
A v tento moment se dostávám k mé první a základní otázce, jak moc škodlivá je droga Extáze, potažmo MDMA? S ohledem na všechny pročtené texty po různých webech se domnívám, že tato droga by byla lepší alternativou a menším zlem, než ona zmíněná konzumace alkoholu. Můžete mi k tomu říct váš zkušenější názor? Děkuji s pozdravem

Odpověděl: Amrit Sen
Marku, zdravím Vás,
díky za důvěru a podrobný dotaz. Rozumím tomu dobře, že pravidelně a poměrně často užíváte alkohol, který Vám jako droga úplně nevyhovuje a ptáte se, jestli by pro Vás bylo bezpečnější místo něj užívat MDMA.
Upřímně, nedovedu si to představit, respektive Vás, jak na společenských, nebo jiných akcích, kde okolí pije, více méně potají "na sucho" loupete tabletky. Pravdou je, že z globálního pohledu je alkohol nebezpečněji devastující látkou, z toho ale pro Vás žádná zpráva nevyplývá, protože dopady užívání jednotlivých látek na člověka jsou velmi individuální.
Ptal bych se, proč piji "na sílu" alkohol, který mi nechutná a je tomu skutečně tak? Proč potřebuji dní nebezpečnou návykovou látku aspoň jednou za 10 dní, jak píšete, ve velké míře? Proč mám potřebu vytloukat klín, ať už menším, nebo větším klínem?
Internetové poradenství má své limity, otázky, které jste poslal, jsou na osobní pohovor. Mám také za to, že se za dotazem, opravte mě prosím, jestli se pletu, nachází další vrstvy, které by stálo za to s odborníkem v klidu, soukromí a bezpečí osobně probrat.
Doporučuji Vám zavolat do nejbližšího zařízení, které poskytuje bezplatné odborné konzultace v adiktologické oblasti a domluvit si termín osobní schůzky, která může proběhnout i zcela anonymně.
Když napíšete ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, rádi Vám potřebné kontakty obratem pošleme. Jak je podle oblasti a typu zařízení můžete vyhledat sám, se dozvíte na našem webu, v rubrice Kontakty: https://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
Užitečné odkazy:
https://www.drogovaporadna.cz/alkohol.html
https://www.drogovaporadna.cz/halucinogeny/mdma-extaze.html
Pokud byste se ještě potřeboval na cokoli doptat, napište.
Držím palce, buďte na sebe opatrný,
Amrit Sen.