Nootropika
Holys
Chtel bych se zeptat na tzv. nootropní látky, jejich začlenění jsem našel pod halucinogeny a ráad bych se o těchto látkach dověděl něco specifičtějšího, například jejich účinky, závislost a riziko užívání.

Odpověděl: Tereza Formánková
Nootropika jsou psychofarmaka,které jsou v současnosti v medicíně využívána hlavně k zlepšení a obnovení mozkových funkcí. K jejichž ztrátě mohlo dojít náhle po úraze, zánětliném poškození mozku či po akutní otravě u mladých lidí (v tom případě se používají jen omezenou dobu).Při pozvolné a nevratné ztrátě, např u demencí (Alzheimrova choroba) se užívají trvale. Zlepšují obecně mnohé mozkové funkce, myšlení, orientaci,bdělost, udržení pozornosti, někteří autoři uvádí i paměť. Přesný mechanismus působení není dosud znám, ale u řady z nich se předpokládá zlepšení prokrvení mozku, a to jak změnou vlastností krve, tak rozšířením mozkových cév, dále podporují metabolismus mozkových buněk a zlepšují tak jejich výkon. Jejich zařazení k halucinogenům se, pokud je mi známo neuvádí,ani žádný z vedlejších účinků těchto farmak nebyl popsán jako halucinogenní, Podle základního rozdělení psychofarmak na tři hlavní skupiny: ovlivňující 1) stav vědomí, 2) afektivitu (náladovost) a 3) integraci vědomí, patří nootropika do skupiny první, halucinogeny do skupiny třetí. Mezi nejčastěji používaná nootropika patří Piracetam ( Nootropil, Oikamid, Geratam), která jsou možná dostat pouze na lékařský recept..K jejich nežádoucím účinkům patří předrážděnost, nadměrně a až nepříjemně zvýšená psychická činnost a nespavost, zvláště jsou-li požity před spaním či ve vyšší dávce, než předepsal lékař, či při zanedbání kontraindikací, kterými jsou: úzkostné stavy, nespavost a alergie na látku. Riziko závislosti se zatím neuvádí, s řadou látek tohoto druhu však není ještě dostatek zkušeností při dlouhodobém užívání.