mariuhana zdravi
denis
Dobrý den mam dotaz je mi 14 let a spali jsme u kammoše na vanoce a bavili jsme se a jeden kamarad mi nabidl elektronickou cigaretu a v ni byla mariuhana a to sem nevedel tak sem si to dal a bylo mi strasne spatne a divne stavy pritom jsem aji blil jsou to uz 3 tydny a prijde mi ze by se mi to vracelo mota se mi hlava citim vsechno pomaleji a divne slysim strasne rad bych chtel pomoct a s rodicems se pobavit jen tak o tomhle nemuzu dekuji moc za odpoved

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Denisi,
a hned na začátek chci poděkovat za důvěru, kterou v naší poradnu máte. A také za otevřenost a upřímnost ohledně toho, co se vám v nedávné době stalo.
Píšete, že jste během vánoc neplánovaně užil marihuanu. Bylo vám zle, měl jste divné stavy. A teď máte pocit, jak kdyby se vám tyto stavy vracely. Píšete, že se vám motá hlava, máte pocit, jak kdybyste byl nějak zpomalený, nebo bylo zpomalené vaše vnímání, říkáte, že i divně slyšíte. To vše musí být velmi nepříjemné. A je naprosto v pořádku, že píšete. Chápu, že s něčím takovým nechcete být sám. A umím si představit, že vás to i trochu děsí.
Rozumím i tomu, že nechcete nic z toho říkat rodičům. Přesto bych vás v tom ráda podpořila. Je možné, že se rodiče budou zlobit, nebo se vystraší, nicméně jsou to vaši rodiče. Přepokládám, že jim na vás a na vašem zdraví záleží, a i přesto, že jim podobná věc radost neudělá, je pravděpodobné, že nakonec budou rádi, že jim důvěřujete natolik, že se jim s něčím takovým svěříte. Jednak je možné, že se vám samotnému tímhle krokem uleví (podobné stavy totiž mohou být následkem obav, úzkostí, stresu a strachu z toho, co se děje a že to na vás rodiče nebo někdo z okolí pozná), druhak budete mít parťáky, kteří vás podpoří v hledání řešení.
Stavy, které popisujete, mohou být následek užití marihuany, ale mohou také souviset s jinými věcmi. Takhle na dálku to ale nedokážu dobře posoudit. Zároveň je znervózňující, že stavy trvají nebo se vrací po tak dlouhé době. Přijde mi zcela na místě uvažovat o tom, že vyhledáte (ať už sám, nebo s rodiči), odbornou pomoc.
A poslední věc - pokud se nechcete svěřit rodičům, zkuste si promluvit s někým jiným, ideálně dospělým, kterému důvěřujete.  Může jít o někoho ze školy, jiného dospělého z rodiny, nebo třeba i pracovníka NZDM (nízkoprahové kluby pro mládež). A také mluvte se svými kamarády o tom, co se děje. Nejen že zjistíte, jestli má někdo podobné problémy, ale také je můžete do budoucna varotat a odradit od nebezpečných hloupostí. Dát někomu kouřit cigaretu, aniž by člověk řekl, co v ní je, je velmi nebezpečné a samozřejmně nezodpovědné, a to nemluvím o právních rizicích spojených s nabízením byť jen tabáku nezletilému.
Denisi, opatrujte se. Budu ráda, když napíšejete, jak se situace vyvíjí a jestli vám byla nějaká část odpovědi užitečná. Zároveň vás chci podpořit v tom, abyste nezůstával sám. Kdyby nic z toho, co jsem navrhovala nebylo ono, neváhejte využít třeba i linku bezpečí 116 111.
S pozdravem a přáním všeho dobrého,
Gabriela Minařík.