Pervitin a problém s dýcháním
Michaela
Dobrý den, chci se zeptat že poslední dobou beru pervitin a začalo se mi dít že se mi špatně začalo dýchat, potřebovala jsem se zhluboka nadechnout a vůbec to nešlo ( až po nějakém dalším pokusu). Nikdy se mi to nestávalo ani po užití jiných drog. Těd jsem asi den neměla pervitin ale pořád se mi to děje. Hledala jsem na internetu a našla jsem že to muže být ze stresu ale ja žádný stres určitě nemam. No a taky mi hodně buší srdce ikdyz to v sobě nemam a ikdyz ležím. Děkuji za odpověď. Nechci umřít na infarkt:)

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Michaelo,
děkuji vám za dotaz a za důvěru, se kterou se na naši poradnu obracíte. Zároveň se vám chci omluvit za pozdější odpověď.
V situaci, kdy se bojíte o svůj život, není vám dobře, máte obavy, že máte infarkt, je zcela v pořádku zavolat si záchrannou službu. Sice se vystavíte riziku, že se někdo o užívání drog doví, ale pořád je to lepší, než riskovat život.
Jinak příznaky, které popisujete, jsou u užívání pervitinu celkem běžné. Pervitin, podobně jako jiné stimulanty, může vyvolávat různé fyzické a psychické reakce. Stimulanty nabudí tělo do stavu útěk/útok, zvedne se vám krevní tlak, tep, zbystří smysly, jste ostražitější, k některým věcem můžete být pozornější, jiné přehlížíte. Jak proběhne vlastní intoxikace závisí i na tom, jaká máte očekávání, jestli se před užitím cítíte dobře, jakou máte náladu apod. Někdy hrají roli i zdánlivé drobnosti - muzika, co vám kdo během intoxikace řekne apod. Nejspíš si sama umíte představit, jak snadno se situace může zvrtnout v nepříjemnou - zaměříte se na svůj dech, tlukot srdce, přidá se k tomu pocit strachu a rázem se začnete točit v kruhu, kdy, jak se bojíte, že něco není v pořádku, sama se ještě více stresujete a tlak i tep stoupnou. Někdy lidé zažívají stavy velmi podobné panice. Mají pocit, že mají infarkt, obávají se, že to jejich srdce nezvládne, že by mohli zemřít, v takovém stavu mají pocit, že se jim stahuje hrdlo a nemohou se nadechnout, ačkoli jejich saturace bývá v takové chvíli normální, nebo dokonce hyperventilují. To vše může být souhra několika věcí, která se s dalším užitím může a nemusí opakovat. Nicméně užívat znovu s obavou, že se něco takového zopakuje, zvyšuje pravděpodobnost, že se to skutečně stane.
Na druhou stranu je ale potřeba myslet na to, že stimulanty skutečně zatěžují kardiovaskulární systém. A lidé, kteří mají v této oblasti problémy, by se měly podobným experimentům raději vyhnout.
Závěrem mohu pouze doporučit: neberte tyto potíže na lehkou váhu! A neváhejte v podobné situaci vyhledat lékařskou pomoc. Takhle na dálku nejsme schopni nikdo vyhodnotit závažnost situace a je lepší se splést, než zbytečně riskovat.
Dávejte na sebe pozor.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.