stimulanty
david
Zdravim bral jsem cca pul roku stimulanty v kuse kazdy tyden, nekdy nekolik dni po sobe hlavne extaze, mdma, speed, posledni dobou pervitin za jak dlouho se zase vratim do normalu? jsem uz mesic cisty, ale nemam vubec chut k necemu

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Davide,
a díky za důvěru a otevřenost, se kterou se na naši poradnu obracíte.
Užívat stimulačních drog, jako je MDMA, speed, extáze nebo pervitin, znamená žít a prožívat věci v extrémech. V jednu chvíli jste na vrcholu, na dojezdu můžete zažívat velký propad. S vysazením pervitinu se často stává, že mají lidé pocit, že je běžné prožívání takové nijaké, nudné, šedivé. Nějakou dobu to trvá, než se v mozku obnoví přirozená rovnováha a člověk začne reagovat s větší intenzitou i na menší výkyvy.
Jsou situace, kdy lidé užívají drogy právě proto, že jejich běžný stav je řekněme mírně subdepresivní. Mluví se pak o tzv. automedikaci, tj. situaci, kdy člověka osloví právě takové drogy, které tak trochu nasedají na jeho reálné (ačkoli třeba ani né tak intenzivní) psychické potíže. Většina stimulantů dodává energii, sílu, sebevědomí, pocit sounáležitosti, zvětšuje se komunikativnost, u MDMA a extáze i pocit empatie, prožitky jsou celkově intenzivnější a v době užití často i positivní. S vysazením po půl roce užívání tedy může přijít srážka s realitou, člověk vnímá, že jeho prožívání je oproti účinkům drog takové nijaké, smutné, nudné, bez energie, nálady, chuti do života. Někdy stačí vydržet a samo se to srovná. Pokud se tak ale neděje, a vy říkáte, že u vás už to trvá měsíc, je na čase navštívit odborníka a podstoupit nějaká základní vyšetření - ideálně tedy praktika, psychologa nebo psychiatra, a následně hledat cesty, jak ty potíže, které vás u užívání držely půl roku, skutečně trvale řešit. Cestou bývá medikace, změna životního stylu, změna návyků, ale také třeba intenzivní terapie. Záleží na tom, co vás osloví a co a kolik energie budete chtít do sebe investovat.
Skvělé, je, že jste se po půl roce užívání dokázal zastavit a vydržel už měsíc čistý. K tomu vám chci pogratulovat! A alespoň takto na dálku vás slovy podpořit v tom, abyste v sobě našel sílu a odvahu pracovat na sobě dál.
S přáním všeho dobrého v novém roce,
Gabriela Minařík.