Alkoholik v domácnosti
Opice
Dobrý den,
moje otázka se týká mého otce, je mu 70 let a je alkoholik. V květnu prodělal mrtvici, ze které se rychle a dobře zotavil. Poté začal pít víc než kdy jindy. Teď je už tak daleko, že v noci chodí do sklepa se "napít" po návratu si sedne na postel a strašně nadává na to, že ještě jednou ho napdane, tak uvidí.. Nidko nevíme o tom, kdo by jej mohl napadnout. Je zlý a nemá v sobě snad už ani kapku lidskosti. Tříská bezdůvodně vzteky s věcmi, tohle nikdy nedělal. Mám strach o ostatní v domácnosti.. Soužití s ním je šílené. Je možné s tímto něco dělat? Obrátit se na lékaře? Vím že když sám nechce, tak nic nenaděláme... Ale přesto.. nevede nějaká cesta, nějaké řešení? Děkuji za odpověď.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás,
děkuji vám za vaši otevřenost, se kterou se naši poradnu obracíte.
Vnímám, že situace je komplikovaná. Otec ve vysokém věku prodělal mrtvici, následně se vrátil k velmi intenzivnímu pití, které vyústilo v to, že se chová agresivně a velmi nevyzpytatelně. Mluvíte o tom, že je zlý, že ztratil veškerou lidskost, tříská věcmi a vy máte strach o ostatní členy domácnosti. Přesně to je situace, kdy je na místě kontaktovat otcova ošetřujícího lékaře, a situaci s ním konzultovat. Máte pravdu, že pokud dotyčný nechce nic změnit, nemáte šanci ho donutit. Na stranu druhou - pokud je dotyčný nebezpečný sobě a svému okolí, což z vašeho popisu vypadá, že je - je na místě volat záchrannou službu a policii tak, aby dotyčného hospitalizovali třeba i proti jeho vůli. Existují i výjezdní psychiatrické týmy, které se na podobné situace specializují. Začít však skutečně můžete právě u praktického lékaře vašeho otce - často je to ten nejjednodušší a nejbližší krok. Případně napište, jaká větší města jsou vám dobře dostupná, pokusila bych se zprostředkovat kontakty na pomáhající organizace v okolí.
S přáním hodně sil a trpělivosti, ale také odvahy se o sebe postarat a nastavit otci hranice,
Gabriela Minařík.