marihuana
Tomáš
Dobrý den paní Skořepová,
děkuji opět moc za Vaše odpovědi,opravdu se snažím se svým strachem bojovat a nechci to zakřiknout,ale poslední cca měsíc se cítím výrazně lépe. Vím,že jsou moje obavy přehnané,bohužel si někdy nedovedu poručit a zmocní se mě velký strach,úzkost a nepříjemné pocity. Komunikace s Vámi i o nejbizarnějších obavách mě neskutečně pomáhá...
Ohledně absolvování léčby jsem byl téměř rozhodlý,i když se toho trochu bojím,ale vím,že by mi to nejspíš pomohlo. Ale můj doktor psychiatr mi při poslední návštěvě řekl,že vidí velké zlepšení,že ještě můžeme příště upravit dávkování léků a že bych to mohl zvládnout zatím bez rehabilitace,uvidíme prý po novém roce,kdy mám kontrolu...
Když už Vám píši,zeptám se ještě na nějaké věci a situce ohledně marihuany:
1) Ohledně masážní emulze na mě mamka vzala ohled a přestala ji používat,i když vím,jak píšete,že si po použití myje ruce,ale nějaká moje fobie je,že by se třeba s jídlem mohlo do mě dostat i nějaké minimální množství. Ještě se zeptám – četl jsem,že emulze obsahuje konopný olej a konopný extrakt – předpokládám tedy že to není THC,ale CBD,chápu to správně? Nebo to může být i např. HHC? Každopádně,i kdyby nějaké výrobky kteých se člověk dotýká,popř.potom se dotýká např.jídla,ať by obsahovali CBD nebo HHC,tak by to bylo v tak malém množství,že to nemá na mozek žádný vliv a už vůbec ne na nějaké přímé poškození,je to tak?
2.Ohledně pasivního kouření marihuany od souseda jste mi radila,že nevadí ani když je to několikrát za den,že by to muselo být dlouhodobě v uzavřené místnosti,aby člověk něco pocítil. Platí to i v případě,kdy jsem byl teď ve městě a asi 4x jsem kouř zacítil během cca 1 hodiny (opět pouze vždy chvilku) a pravděpodobně tedy i více druhů THC od různých lidí,i když se v tom vůbec nevyznám... Pokud jsem tedy necítil žádné příznaky,můžu být tedy opět v klidu,že by to mělo opět nějaký přímý vliv na mozek i když to mohlo být více druhů THC a během poměrně krátké chvíle?
3.V minulosti se mi stalo,že jsem byl v jedné místnosti dlouhou dobu (několik hodin) s člověkem,který měl u sebe marihuanu. Neustále jsem to cítil,ale nikoliv kouř,pouze samotnou vůni marihuany,kterou měl u sebe někde v pytlíku. Kdyby se mi podobná věc opět stala,předpokládám,že to také nevadí,že by tato situace měla na mozek nějaký vliv,je to tak?
4.A pak poslední věc,napadla mě další - asi úplná blbost,jak k nám občas oknem jde kouř THC od souseda,jestli se kouř nemůže třeba nějak “nasát” do jídla a pití,co doma máme... Ale to si říkám,že je tak trochu sci-fi,ale i kdyby,že je to opravdu minimální množství bez nějakého přímého vlivu na mozek,mám pravdu?
Opět k těmto čtyřem případům hledám i různé interakce – jako užívání antidepresiv,utlumujících léků,cítění nepatrného množství chemických látek v práci,nepatrného množství alkoholu v těle (z jídla,desinfekce) apod.,jak už jsem se kolikrát zmínil. Předpokládám,že vaše odpověď,kterou si také stále opakuji je,že jsou to běžné denní situaci,minimální množství THC,navíc bez žádných vedlejších příznaků a tedy přímých vlivů na mozek,je to tak?
Opět moc děkuji za Vaši pomoc a za vše,co jste pro mě udělala a pomohla mi překonat neskutečně těžké období,snad už se to se mnou bude jen zlepšovat... Přeji Vám i celému týmu poradny krásné vánoce a vše nejlepší a hodně zdraví do nového roku...
Tomáš

Odpověděl: Hana Skořepová
Dobrý den Tomáši,
děkuji za celý tým za přání k vánočním svátkům a novému roku. Jsem moc ráda, že se cítíte lépe a jaké děláte pokroky. Máte pravdu, že se budu opakovat v odpovědi, že nejste tak vystaven neustálému vlivu THC, aby to mělo mít neblahý vliv na Vaše zdraví a jednání. V masážních emulzích bývá většinou obsahem konopný olej se CBD, které nemá psychoaktivní nebo omamné účinky. Má zklidňující potenciál, ale nemá vliv na pozornost či jiné chování člověka. Po užití HHC může mít jedinec zvýšenou tepovou frekvenci, euforické prožívání. Pokud někde procházíte, kde lidi kouří THC, tak určitě nebudete pod vlivem a nebude toto krátké střetnutí mít přímý vliv na mozek. To samé by nemělo nastat i u jídla a pití, že by absorvovalo do sebe THC zplodiny, tak aby to ovlivňovalo člověka. Marihuana by již musela být součástí potravin nebo pití, aby to mělo přímý vliv na člověka.
Ohledně další léčby uvidíte sám, i dle domluvy s psychiatrem, jakou budete potřebovat intenzitu péče. Věřím, že jste schopen si říci, co Vy sám potřebujete. Zda to zvládnete ambulantně nebo bude potřeba hospitalizace. Vždy nastane fáze, kdy doporučené techniky práce s úzkostmi, budete ověřovat ve svém životě a budete vystaven podobným situacím. Úzkosti a obavy hned samy nezmizí, ale budou postupně slábnout právě potvzenými zkušenostmi.
Držím Vám nadále palce a budu ráda i za další reference o vývoji situace.
HS