Pomoc kamarádovi s akutní intoxikací
M98
Zdravím, chci se zeptat, jak našim studujícím ve škole poradit, aby reagovali v případě, že jejich kamarád prochází akutní intoxikací.
Ať už jak na něj mluvit nebo třeba v jakém pořadí volat příslušné kontakty (rodiče, záchrannou službu).
Mockrát děkuji.
Michaela

Odpověděl: Hana Skořepová
Dobrý den Michaelo,
děkujeme za dotaz. V případě akutní intoxikace člověka je v první řadě důležité zajistit bezpečné prostředí pro sebe i pro intoxikovaného a následně zavolat RZP. V rámci telefonní intervence je potřeba se držet doporučení zdravotníka. Určitě je dobré, aby zůstal s intoxikovaným člověkem do příjezdu sanitky. S ohledem na situaci zajistit životně důležité funkce či udržet intoxikovaného člověka při vědomí např. mluvením, chozením apod. Bude potřeba zajistit zbytky léků či drog (krabičky, obaly apod.), které by byly v místě nebo poskytnout informace o možných příčinách intoxikace, požitých látkách, projevech chování intoxikovaného a v neposlední řadě i zjištění identity intoxikovaného. Záchranáři pak většinou sami po vyhodnocení situace přivolávají policii a následně jsou informováni i rodinní příslušníci.
Pokud bych mohla doporučit, bylo by možná vhodné si pozvat na přednášku o první pomoci záchranáře-školitele. Informace v této formě jsou pouze základní, bez konkrétních situací a využití i přímé interakce.
Pokud však budete potřebovat nějaké informace doplnit, ozvěte se opět.
Za Drogovou poradnu
HS