Jak to může byt?
LuP
Hezky den,
Prosím o radu.
Jsem s přítelem 1,5 roku, z toho rok ve společné domácnosti.
Ze začátku naší známosti jsem mu dala najevo, co není u mého partnera akceptovatelné (drogy). V prvních měsících jsem parkrát nabyla podezření,že by v jeho životě mohly hrát roli (drbání se v nose, noční i denní cukání nohami, výkyvy energie.)Konfrontovala jsem ho s tou otázkou a reagoval velmi podrážděne. Odpovědí bylo, že má sice problém s alkoholem, ale nařknutí z další závislosti je pro nej nepřijatelné. A jestli si to opravdu myslím, ať jdu. Přítel je uz starší a tak jsem opravdu začala tyto potíže přicitat alkoholu, který je u nej v nahodilých intervalech (pracuje v kultuře a tak je to součást jeho pracovní socializace). Nicméně, nedávno jsme pořídili nový černý koberec a na něm se začaly objevovat jako kdyby plátky nějakého prášku, v místě kde má pracovní stůl. Dnes při luxovani jsem vzala prášek do ruky a zkusila ho oliznout, chuť byla hořká. Nevím moc, jak reagovat. Myslím, ze při konfrontaci přijde další útočná reakce. jsem ve stavu, kdy bych chtěla znát pravdu. Zároveň mi něco ve mě říká, ze se ji důstojně stejně nedovim. Děkuji, L.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, LuP,
děkuji za Váš dotaz a důvěru, se kterou se na nás obracíte.
Ve Vaší situaci vnímám dvě zásadní věci.
Tou první je důvěra. Ta je základem jakéhokoli zdravého vztahu, a v tom vašem, bohužel, selhává. Pokud partner nereaguje na Vaše obavy otevřeně a upřímně, ale podrážděně nebo obranně, chybí prostor pro otevřenou komunikaci, která by vám pomohla získat odpovědi, jež hledáte. Sama správně tušíte, že pravdu se nejspíš nedozvíte. Pokud partner opravdu užívá drogy, je velmi pravděpodobné, že bude zapírat, manipulovat, nebo slibovat změny, které budou pouze dočasné. V takové situaci je tedy důležité všímat si ne jen toho, co říká, ale hlavně, jak se dlouhodobě chová.
Druhá věc - můžete realtivně dlouho čekat na to, až se partner přizná, nebo na cokoli jiného, nechat se situací "vláčet". Je ale otázka, jestli něco takového chcete a jestli je takové čekání smysluplnné. Sama píšete, že tušíte, že se pravdu nedovíte a pokud ano, nebude to důstojné. Chci vás proto podpořit v tom, abyste nečekala a vzala iniciativu do svých rukou. Jedinou osobou, na kterou se teď můžete spolehnout, jste Vy sama. Pokud ve vztahu chybí důvěra a partnerovo chování vás vyčerpává, je na místě přemýšlet, jak se zařídit tak, aby se situace změnila. Nemáte šanci bránit partnerovi v užívání, pokud o nějakou změnu nebude skutečně stát on sám ... a to nejde vysledovat ze slov, ale pouze z dlouhodobého změny chování.
Ráda bych vás proto podpořila v tom, abyste si našla pomoc a podporu v prvé řadě pro sebe samotnou. Pokud budete chtít, můžete se obrátit na Poradnu pro rodiny a blízké uživatelů drog a tam probrat své možnosti. Dávalo by vám něco takového smysl? A věděla byste, kde takovou pmoc najít? Pokud byste stála o kontakty, napište, jaká větší města jsou vám dobře dostupná, poslala bych kontakty. Pomoc poraden je poskytována diskrétně a zdarma, s podobnými situacemi mají zkušenosti a nemusíte se být odsouzení ani zjednodušujících rad.
Přeji Vám hodně síly a odvahy, ať už se rozhodnete jakkoli. A budu ráda, když se ozvete, jak se situace vyvíjí.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.